انتقاد سیاستمداران انگلیسی بابت بی‌اعتنایی به سرکوبگری رژیم آل خلیفه

سیاستمداران انگلیسی و اروپایی و فعالان حقوق بشر همدستی دولت‌های غربی در چشم پوشی نسبت به تجاوزات رژیم آل خلیفه در بازداشت و شکنجه شهروندان بحرینی را افشا کردند.

«پل جیمز اسکریوان» یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس  در سمیناری درباره حقوق بشر در بحرین که در لندن برگزار شد، تأکید کرد: انگلیس باید بودجه حمایت از  کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) را به حال تعلیق درآورد تا زمانی که یک نهاد مستقل مانند سازمان ملل به منامه دسترسی کامل پیدا کند و یک گزارش کامل در مورد حقوق بشر و شرایط زندان‌های آنجا ارائه دهد و  این باید شرط ادامه حمایت مالی انگلیس از منامه باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم انگلستان به طور مستقیم و غیرمستقیم به نقض حقوق بشر که در بحرین شاهدیم، کمک می‌کند و منافع تجارت اسلحه را بر احترام به حقوق بشر اولویت می‌دهد.

به گزارش القدس العربی، سمینار مذکور را مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر به مناسبت روز جهانی مبارزه با قربانیان شکنجه  برای روشن کردن موارد نقض حقوق بشر در بحرین و آشکار کردن روش‌های مختلف شکنجه که قربانیان تحت آن قرار می‌گیرند، برگزار کرد.

«کیتی فالون» هماهنگ کننده پارلمانی کمپین مخالفت با تجارت اسلحه  در انگلیس هم در این سمینار گفت:  در ۱۰ سال گذشته، مقامات لندن بیش از ۱۲۰ میلیون پوند اسلحه به بحرین فروخته‌اند که این مغایر با اولویت‌های سیاست خارجی انگلیس است.

«سید احمد الوداعی» یکی از مدیران موسسه حقوق و دموکراسی بحرین هم در این سمینار گفـت: کودکان بازداشت شده را در سلول‌هایی نگاه می‌دارند و در آنجا آنها را تهدید به شکنجه می‌کنند. یک بار یک افسر پلیس یک شارژر باطری را با خود آورده و به کودکان گفته بود که اگر اعتراف نکنند آنها را شوک الکتریکی می‌دهند.

وی همچنین از بازداشت کودکان ۱۱ ساله و کم‌تر در بحرین خبر داد و گفت: یکی از کودکان تولد یازده سالگی خود را در زندان به سر می‌برد و جرمش این بود که در اعتراضات به برگزاری مسابقات فرمول ۱ در بحرین شرکت کرده بود.

«علی مشیمع» فعال سیاسی بحرین و فرزند «حسن مشیمع» یکی از رهبران مخالفان سیاسی زندانی در بحرین هم در این سمینار گفت: من فقط رژیم آل خلیفه را مسئول شکنجه و بدرفتاری با پدرم نمی‌دانم، بلکه هر مقام انگلیسی که از آل خلیفه حمایت می‌کند ودر قبال آن تسامح به خرج می‌دهد، شریک در شکنجه است.

در دوره اخیر انتقادات سازمان‌های مدافع حقوق بشر از تعدادی از دولت‌های غربی به دلیل مواضع آنها در مورد رژیم بحرین و عدم توجه به تخلفات انجام شده در منامه، افزایش یافته است؛ به خصوص که حال تعدادی از بازداشتی‌ها و زندانیان در بحرین وخیم گزارش شده و سرکوبگری‌های رژیم آل خلیفه هم شدت گرفته است.

به تازگی سیاستمداران و حقوقدانان آلمانی نیز در نامه‌ای شدید اللحن از دولت آنگلا مرکل خواستند مواضع قاطعی علیه مقامات بحرین به دلیل کارنامه بد آن در زمینه حقوق بشر اتخاذ کند.