تدارک آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

 در حالی که آمریکا روز گذشته بعد از حدود ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در  افغانستان  پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کرد، یک رسانه آمریکایی از تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت خود در کابل خبر داد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اختصاصی گزارش داد، تلاش‌های ایالات متحده برای تخلیه اضطراری از افغانستان شدت یافته است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به خروج همه نیروهای نظامی واشنگتن و ناتو از بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی کشورهای خارجی در افغانستان نوشت: «ارتش آمریکا پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد و مقام‌های (آمریکایی) در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ثبات افغانستان، در حال آماده شدن برای اقدامات اضطراری احتمالی هستند».

طبق گزارش اختصاصی این روزنامه، «مقام‌های ایالات متحده برنامه‌ریزی برای تخلیه اضطراری سفارت آمریکا در کابل را تشدید کرده‌اند، اقدامی که در شرایطی انجام شده است که نگرانی درباره بد شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و احتمال به خطر افتادن اعضای باقیمانده نهادهای نظامی و دیپلماتیک و دیگر آمریکایی‌ها تشدید شده است».

وال استریت ژورنال نوشت: «این تدارکات به عنوان بخشی از خروج ایالات متحده از افغانستان در حال انجام شدن است، خروجی که پنتاگون روز جمعه (دیروز) اعلام کرد تا پایان ماه آگوست(قبل از نهم شهریور) انجام خواهد شد».

بنا بر این گزارش، برنامه . تدارک آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت این کشور در افغانستان، «بیانگر افزایش نگرانی درباره این است که حمله طالبان می‌تواند نیروهای امنیتی و دولت افغانستان را که از سفارت ایالات متحده محافظت می‌کنند، تحت فشار قرار دهد».

بنا بر روایت این روزنامه پر تیراژ آمریکایی، تا قبل از این گزارش اختصاصی وال استریت ژورنال هیچ خبری درباره تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت در کابل منتشر نشده بود.

وال استریت ژورنال افزود: «تخلیه (اضطراری) نه تنها صدها نفر از پرسنل سفارت ایالات متحده را در بر می‌گیرد بلکه هزاران نفر دیگر از آمریکایی‌های ساکن این کشور (افغانستان) را هم شامل خواهد شد».

مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفتند که طرح‌ها و برنامه‌ها برای تخلیه اضطراری سفارت، محرمانه است اما واشنگتن اخیرا بالگردهایی را در نزدیکی فرودگاه کابل مستقر کرده است که امکان استفاده از آنها برای تخلیه وجود دارد.