حمله تروریستی به مرکز مهم نظامی روسیه در بلاروس

یک رسانه روسی گزارش داد که رئیس جمهور بلاروس به اطلاع مسکو رسانده که هسته‌‌های تروریستی در این کشور در تلاش بودند که مراکز ارتباطی نیروی دریایی روسیه را در «ویلیکا» در «مینسک» منفجر کنند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، « الکساندر لوکاشنکو » رئیس جمهور بلاروس در سخنرانی خود در روزجمعه گفت که برخی از ابزارها مانند دوربین‌های تصویربرداری حرارتی از اوکراین به بلاروس آورده شده و در یک مکان خاص نگهداری و استفاده شدند تا مرکز ارتباطی ویلیکا که ارتباط بین روسیه و رزمناوهای آن کشور را در اقیانوس اطلس حفظ م‌ کند، منفجر کنند.

لوکاشنکو گفت که وی در آخرین گفت‌وگوی تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره این حادثه صحبت کرده است.

رئیس جمهور بلاروس گفت: «ما این مشکل را به جدی‌ترین شکل بررسی کردیم. شما می‌توانید حدس بزنید که نتیجه این بحث چه بود.همه عوامل این حمله، از جمله کسانی که آن را طراحی و صحنه سازی کرده بودند ، طی دو روز ردیابی و دستگیر شدند».

چهل و سومین مرکز ارتباطات نیروی دریایی روسیه در ویلیکا در سال ۱۹۶۴ نزدیک مینسک پایتخت بلاروس تاسیس شد. این مرکز در محدوده فرکانس بسیار پایین برای انتقال دستورات ستاد کل نیروی دریایی روسیه به زیردریایی‌های اتمی در مأموریت‌ها در قطب شمال، اقیانوس هند و آرام فعالیت می‌کند. این مرکز در جمع  آوری اطلاعات و جنگ الکترونیکی استفاده می شود.

لوکاشنکو گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور یگان‌های تروریستی مخفی که آلمان، اوکراین، ایالات متحده، لهستان و لیتوانی پشت آنها هستند را شناسایی کرده است.

لوکاشنکو اواخر فروردین امسال ضمن اعلام خنثی شدن کودتا در این کشور گفت در همین ارتباط، دو نفر توسط نیروهای امنیتی روسیه در مسکو بازداشت شده‌اند که هر دو دارای تابعیت آمریکایی هستند. از سوی دیگر سازمان اطلاعاتی بلاروس اعلام کرد که در «عملیاتی ویژه»، طرح «گروهی سازمان‌یافته با اهداف تروریستی» را خنثی کردند که قصد ترور رئیس جمهور و خانواده‌اش را داشتند و به‌دنبال «سازماندهی شورشی مسلحانه به‌منظور تصاحب خشونت‌آمیز قدرت» بودند.

لوکاشنکو  چندی قبل نیز هشدار داد، دستگاه‌‌های اطلاعاتی روسیه و بلاروس، مراکز سرویس اطلاعاتی آمریکا را در «کی‌یف» پایتخت اوکراین و همچنین لهستان نزدیک ورشو کشف کرده‌اند. به گفته او کشورهای همسایه بلاروس شامل لهستان، اوکراین و لیتوانی ناآرامی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آگوست در این کشور را سازماندهی کردند.

او همچنین بارها در خصوص تحرکات خودروهای زرهی آمریکایی و نیروهای ناتو در اطراف مرزهای این کشور هشدار داده است. وی از وزارت کشور بلاروس درخواست کرده اقدام متناسب در برابر این تحرکات را در نظر داشته باشد. رئیس جمهور بلاروس ضمن متهم کردن ناتو به صف‌آرایی در اطراف مرزهای این کشور، تهدید کرده در صورت لزوم از ارتش روسیه کمک خواهد گرفت.