ژرمن ها دست خالی افغانستان را ترک کردند

برای بیش از دو دهه گذشته، آلمان پس از ایالات متحده، بیشترین نظامیان را در افغانستان مستقر کرده بود.

پس از خروج نظامیان آلمانی از افغانستان، «آنه گرت کرامپ» وزیر دفاع آلمان گفت که پس از تقریباً ۲۰ سال، آخرین نظامی آلمانی افغانستان را ترک کرد. وی در ادامه افزود: «این پایان فصل تاریخی یک مأموریت فشرده است».

آخرین نیروهای نظامی آلمان روز ۲۹ ژوئن (هشتم تیرماه) پس از حدود ۲۰ سال، افغانستان را به مقصد کشور خود ترک کردند.

طبق گزارش شبکه «پرس تی وی»، ۵۹ نظامی آلمانی در افغانستان جان خود را از دست دادند که ۳۵ تن از آن‌ها در جریان درگیری‌ها یا حملات شبه‌‌نظامیان کشته شدند و مأموریت آلمانی‌ها در افغانستان را به مرگبارترین مأموریت نظامی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تبدیل کرده است.

وزیر دفاع آلمان همچنین وعده داد درباره اشتباهات کشورش در افغانستان و درس‌هایی که برلین در دوران ۲۰ ساله جنگ افغانستان آموخته است، صحبت کند.

«فرانک امسپاک» استاد برجسته دانشگاه «ویسکانسین» در خصوص مأموریت نیروهای خارجی در افغانستان هم گفت: «ما نه تنها دستاوردی نداشتیم، بلکه به شدت در طول ۲۰ سال بمباران و غیره و غیره به شدت به جامعه افغانستان آسیب وارد کردیم. هرگز یک ائتلاف سیاسی برای حمایت از ایالات متحده در افغانستان وجود نداشت و حتی به نظر من کمتر از ویتنام بوده است».

طبق این گزارش، ارتش آلمان به واسطه مشکلات امنیتی در افغانستان و افزایش سطح خشونت، جزئیات خروج خود را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

در همین حال، گزارش رسانه‌های انگلیسی حاکی از آن است که اکثر نیروهای انگلیس بی سر و صدا از افغانستان خارج شده‌اند.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

طبق این گزارش، مأموریت ناتو در افغانستان با هدف سرنگونی طالبان آغاز شد، اما با گذشت ۲۰ سال از زمان حمله آن‌ها، واشنگتن با همان گروه طالبان در خصوص بهترین شیوه خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفت‌وگو کرده است.

پرس‌تی وی در ادامه گزارش خود نوشت، در طول ۲۰ سال گذشته، افغان‌ها در نتیجه حضور نیروهای خارجی، شاهد چیزی جز خشونت و وحشت نبودند و واضح است که حضور ۲۰ ساله نیروهای خارجی به هیچ وجه به نفع مردم افغانستان نبوده است.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان تصریح کرده‌اند که احتمالاً آمریکا ظرف چند روز، خروج خود از افغانستان را تکمیل می‌کند.

یکی از این مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سی ان ان گفته که پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

روز جمعه هفته گذشته (۱۱ تیرماه)، «جنیفر گریفین» خبرنگار حوزه «امنیت ملی» در شبکه «فاکس نیوز» در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خبر داد.

پایگاه هوایی بگرام در ۲۰ کیلومتری جنوب کابل واقع شده و بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده است.