ارمنستان مسئول به‌هم خوردن صلح شکننده در منطقه است

به دنبال تحرکات اخیر مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، تیراندازی طرفین و جراحت و کشته شدن نیروهای دو طرف، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هرگونه تغییر و تحول در وضعیت صلح منطقه را به اقدامات ایراوان مرتبط دانست.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه اعلام کرد: «در حالیکه باکو در حال برداشتن گام‌های اطمینان ساز، همکاری  و توسعه پایدار در منطقه است، چنین رویکرد تخریبی از سوی ارمنستان غیرقابل قبول است. ارمنستان مسئول چنین وضعیتی در منطقه است.»

باکو مدعی شده که نیروهای ارمنستانی به مواضع نیروهای این کشور در «سدرک» در منطقه خودمختار نخجوان تیراندازی کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به جراحت یکی از نیروهای این کشور اعلام کرد: «ما به شدت تلاش ارمنستان برای برهم زدن صلح شکننده در منطقه با تیراندازی دائمی به مواضع جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم.»

 این در حالی است که ارمنستان روز چهارشنبه مدعی شده یکی از نیروهای این کشور با تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شد.

به گزارش «رویترز» وزارت دفاع ارمنستان مدعی شدهکه یک نظامی این کشور در مرز با تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شد. ارمنستان اعلام کرده که در پاسخ به نیروهای ارتش جمهوری آذبلایجان، اقدام به تیراندازی متقابل کرده است.

ارتش جمهوری آذربایجان  روز دوشنبه نیز  از افتتاح دو یگان نظامی در قره باغ کوهستانی خبر داد.  این دو یگان نظامی در قلمروی «ساناسار» و «کارواچار» که تحت کنترل جمهوری آذربایجان هستند، افتتاح شد. در مراسم افتتاح این دو یگان نظامی فرماندهی مرزبانی جمهوری آذربایجان حضور داشت. این اقدام جمهوری آذربایجان برای تقویت نظامی هرچه بیشتر این منطقه صورت گرفته است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.