دخالت‌های بی پایان انگلیس در ونزوئلا

 انگلیس از زمان آغاز درگیری‌های سیاسی در ونزوئلا و آشوب‌ها از خوان گوایدو، سرکرده مخالفان این کشور حمایت کرده است. حال لندن در اقدامی جدید اعلام کرد یک میلیارد دلار طلای ذخیره شده ونزوئلا را تحویل گوایدو خواهد داد.

بر این اساس، امروز قرار است تیم‌هایی حقوقی از طرف دولت قانونی ونزوئلا و مادورو و نیز نمایندگانی از جانب مخالفان دولتی و گوایدو در دادگاه عالی انگلیس حاضر شوند و جنبه‌های حقوقی تحویل ذخایر ارزی و طلای ونزوئلا به این کشور را بررسی کنند.

مقامات انگلیسی گفته اند آن‌ها گوایدو، رهبر مخالفان و عامل اصلی اختلافات و بحران داخلی ونزوئلا را به عنوان رییس جمهور به رسمیت می‌شناسند و حاضرند بخشی از طلای ذخیره شده این کشور در لندن را به وی تحویل دهند.

این در حالیست که در دو سال گذشته و همزمان با همه گیری کرونا در جهان، نظام اقتصادی و نیز بهداشتی ونزوئلا به دلیل تشدید تحریم‌های جهانی علیه این کشور دچار مشکلات جدی شده است.

حالا کارشناسان و متخصصان بانک مرکزی ونزوئلا می‌گویند اگر همین میزان طلای ذخیره شده این کشور که معادل ۱۵ درصد ذخایر طلای ونزوئلا در جهان است تحویل دولت قانونی این کشور شود، مقامات می‌توانند با فروش این ذخایر طلا بحران اقتصادی و بهداشتی ونزوئلا را تا حد قابل توجهی حل و فصل کنند.

دولت انگلیس در اقدامی مداخله جویانه از سال ۲۰۱۹ میلادی و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با ادعای تقلب در روند انتخابات این کشور اعلام کرد از رهبر مخالفان و آشوبگران یعنی خوان گوایدو حمایت کرده است.

حالا وزارت خارجه انگلیس با تکرار ادعا‌های پیشین خود مبنی بر تقلب در انتخاب نیکولاس مادورو، به عنوان رییس جمهور قانونی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور آمریکای جنوبی باید از دموکراسی برای انتقال قدرت سیاسی بهره گیرد.

بوریس جانسون علناً پس از انتخاب مجدد مادورو به عنوان رییس جمهور قانونی ونزوئلا در یک سخنرانی اعلام کرد: انگلیس ممکن است از این پس تدابیر اقتصادی شدیدی را علیه ونزوئلا اجرا کند.

ونزوئلا یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در زمینه ذخایر نفت حالا چند سالی می‌شود به دلیل تحریم‌های همه جانبه آمریکا و متحدان اروپاییش با مشکلات جدی در زمینه اقتصادی روبه روست. مادورو، رییس جمهور قانونی این کشور هر بار با محکوم کردن رویکرد غربی‌ها در قبال این کشور اعلام کرده است ونزوئلا به کمک شرکای منطقه‌ای و جهانی خود می‌تواند از این بحران عبور کند.