نگرانی بایدن از افزایش تهدید‌های سایبری علیه آمریکا

 پس از حملات سایبری اخیر در ماه‌های گذشته به مراکز و پایگاه‌های مهم در آمریکا از جمله حمله هکرها به شرکت مدیریت شبکه "سولار ویندز"، شرکت فرآوری گوشت "جی بی اس"، شرکت نرم افزاری "کاسیا" و نیز یک خط لوله انتقال سوخت در آمریکا، دولت بایدن مقابله با حملات سایبری را در دستور کار خود قرار داده است.

بر این اساس، بایدن در بازدید از دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا گفت: ما احتمالا در جنگ زمینی و رویارویی مستقیم پیروز می‌شویم. ولی در جنگ سایبری می‌توانیم شکست بخوریم و این یک نقض اطلاعاتی برای ماست.

بایدن در این سخنرانی که روز گذشته انجام شد، چین را جدی‌ترین تهدید برای واشنگتن دانست و هشدار داد: این کشور در حال تبدیل شدن به قوی‌ترین نیروی نظامی و برجسته‌ترین رقیب اقتصادی در جهان تا سال ۲۰۴۰ است.

رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در بین ۱۲۰ نیروی دفتر مدیریت اطلاعات ملی این کشور تاکید کرد: علی رغم تهدید‌های روز افزون سایبری علیه مراکز حساس و مهم ما در آمریکا، دولت قصد ندارد نیرو‌های حفاظت از اطلاعات خود را وارد نزاع‌های سیاسی کند.

بایدن ادامه داد: من می‌دانم نیرو‌های ما در مرکز حفاظت از اطلاعات ملی هر روز چه بار سنگینی از فشار‌های روحی و نگرانی را بر دوش می‌کشند. من هرگز شما را سیاسی نمی‌کنم. سرنوشت این کشور برای همه ما مهم است.

کاخ سفید نیز در این باره اعلام کرد: اعضای ارشد تیم امنیت ملی دولت بایدن پس از چندین حمله سایبری به مراکز مهم در آمریکا مدام با مقامات ارشد کرملین در تماس هستند.

حملات سایبری و ضعف آمریکا در این حوزه از سال‌ها پیش مورد بحث مقامات آمریکایی بوده و هر کدام تلاش کرده اند برای مقابله با این تهدیدات در فضای مجازی اقدامی انجام دهند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود مدام چین و روسیه را متهم به جنگ سایبری می‌کرد، ولی عملاً نتوانست اقدامی موثر برای مقابله با این حملات انجام دهد.

بایدن هم در همین چند ماهه نخست ریاست جمهوری خود در آمریکا مدام حملات سایبری را به عنوان یکی از نگرانی‌های کاخ سفید عنوان کرده و تلاش می کند با تهدید به مقابله به مثل جلوی این حملات هکر‌ها بایستد که البته تا به حال نتیجه‌ای در بر نداشته است.