زنگ خطر حضور داعش در مرز تاجیکستان و افغانستان

 مقامات بلندپایه و امنیتی روس تاکنون چندین بار در خصوص افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی ، به خصوص گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان و در نزدیکی مرزهای تاجیکستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین زمینه ژنرال «عبدالواحد طاقت»، تحلیلگر مسائل نظامی با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی و همچنین ظهور و حضور داعش در شمال افغانستان، گفت: اسناد و شواهد زیادی وجود دارد که در تخار، سرپل و به خصوص در فاریاب نیروهای داعشی زیادی مستقر شده و در این ولایت‌ها فعالیت دارند.

وی تأکید کرد: آمریکا سعی دارد تا از داعش در شمال افغانستان حمایت کند. این تحلیلگر نظامی تأکید کرد: آمریکا اگر نتواند داعش را وارد تاجیکستان کند، در راستای اهداف استراتژیک خود تلاش می‌کند این گروه را در ازبکستان و ترکمنستان نفوذ داده تا از این طریق، داعش را به قرقیزستان و در نهایت مرزهای روسیه نزدیک کند.

طاقت در ادامه افزود: روسیه با درک اینکه آمریکا برای دسترسی به منابع سرشار کشورهای آسیای مرکزی و اطراف مدیترانه یک استراتژی بلندمدت دارد، با تاجیکستان قرارداد ۵۰ ساله‌ نظامی-امنیتی امضا کرد تا نیروهای روسیه در مرزهای جنوبی تاجیکستان مستقر شده و نگذارند داعشی‌ها و سایر تروریست‌ها از مرز افغانستان به خاک تاجیکستان وارد شوند.

از سوی دیگر گفتنی است، روسیه بارها اعلام کرده که آماده تقویت مرز و نیروهای مرزی تاجیکستان جهت مبارزه با تروریسم و جلوگیری از انتقال تروریست‌ها از خاک افغانستان به تاجیکستان و سپس به دیگر کشورهای هم‌جوار روسیه، است.

«نیکولای پاتروشوف»، مشاور امنیت ملی روسیه به تازگی و در نشست مشاورین امنیت ملی سازمان امنیت جمعی در بیشکک گفت: نیروهای تاجیکستان را از طریق وزارت دفاع و سازمان‌های ویژه روسیه در راستای تحقق برنامه مدرنیزه‌سازی نیروهای مسلح آن کشور تقویت خواهیم کرد.

فعالیت داعش در  قندوز

گروه تکفیری داعش در ادامه جنایت خود با  اعدام یک پلیس راهنمایی و رانندگی در منطقه "دشت آبدان" در استان قندوز در نزدیکی مرز با تاجیکستان ،زنگ خطر را برای کشورهای آسیای میانه به صدا درآورد.

هرچند پلیس  قندوز این اقدام را به طالبان نسبت داد  اما داعش با انتشار تصویر این رویداد ،مسوولیت آن  را پذیرفت .

به گفته کارشناسان این اقدام داعش زنگ خطر حضور داعش را برای کشورهای آسیای میانه ،روسیه و  چین به صدا درآورده است .

نگرانی‌های مقامات افغان و خبرنگاران از تحولات روزهای اخیر در مرزهای افغانستان و تاجیکستان نشان می دهد اوضاع و تحولات شمال افغانستان بسیار پیچیده است.

«فوزیه کوفی» عضو هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان و عضو سابق مجلس نمایندگان این کشور هم با ابراز نگرانی اعلام کرد که داعشی‌های تکفیری در مناطق مرزی همجوار افغانستان با  تاجیکستان مستقر شده اند.

وی افزود: شماری از داعشی‌های خارجی به همراه خانواده‌های خود از سوریه و لیبی به افغانستان آمده و در بخش‌هایی از بدخشان در مرز با تاجیکستان جابجا شده اند و تأکید کرد که با حضور آنها اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

«بشیراحمدقاسانی» خبرنگار تلویزیون «یک» افغانستان هم اعلام کرد که یک هیأتی از گروه طالبان به استان تخار در شمال شرق این کشور سفر کرده و فرماندهان تاجیک و ازبک تبار این گروه را از وظایف شان برکنار و سلاح های آنها گرفته اند.

وی از "قاری قدرت الله" و "حاجی خیرالله" که از فرماندهان شناخته شده طالبان از قوم تاجیک و ازبک این استان بودند و در شهرستان «دشت قلعه» این استان فعالیت داشتند، بعنوان مثال ذکر کرده است.

چهار روز پیش نیز رسانه های افغانستان گزارشی را منتشر کردند که در آن از حضور تعدادی ازاعضای جنبش انصارالله تاجیکستان در شهرستانهای مرزی بدخشان افغانستان با تاجیکستان توسط طالبان خبر داده بودند.

در این گزارش آمده است که شدت درگیری‌ها در شمال و شمال شرق افغانستان، همکاری طالبان را با برخی گروه‌های افراطی ممنوع شده، بیشتر کرده است.

«مومن احمدی» نویسنده این گزارش گفته است که اسناد و مدارکی زیادی در اختیار دارد که ثابت می‌ سازد، جنگجویان تاجیکستانی کنترل پنج شهرستان در استان بدخشان را بدست دارند.

در گزارش آمده است که فرماندهی این تروریست‌ها رایک تاجیکستانی بنام «محمدشریف اوف» مشهور به «مهدی ارسلان» برعهده دارد.

گفته شده است که شهرستانهای «کوف آب»، «شیکی»، «نسی»، «مایمی» و «خواهان» بدخشان در کنترل این افراد قرار دارد که با تاجیکستان مرز مشترک دارد.

فعالیت گروه انصارالله در داخل تاجیکستان ممنوع است و اعضای این گروه به اتهام تروریسم تحت تعقیب دولت این کشور قرار دارد.

رسانه‌های افغانستان به نقل از منابعی در تاجیکستان هم نوشته اند که دولت تاجیکستان تائید کرده اند که ۲۰۰ شهروند این کشور در صفوف طالبان هستند.

"محمد اشرف غنی"رئیس جمهوری  و "حمدالله محب" مشاور امنیت ملی دولت افغانستان نیز گفته اند که حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار جنگجویان لشکر طیبه و جیش محمد وارد افغانستان شده و در کنار طالبان علیه دولت این کشور می جنگند.

"اشرف غنی" دو روزپیش نیز در کابل گفت که ورود گروه‌های تروریستی به کشور باعث پیچیده تر وضعیت و ابعاد جدید منطقه ای و بین المللی به جنگ داده است.

گزارش تازه سازمان ملل متحد نیز نشان می دهد که روابط گروه طالبان با تروریست های خارجی همچنان ادامه دارد.

هدف از جابجایی تروریست های خارجی در بدخشان فراتر از افغانستان است و این گروه‌ها تصمیم دارند برای تحقق اهداف از جمله تطبیق شریعت اسلامی و گسترش خلافت اسلامی به دیگر نقاط جهان از شمال افغانستان به ویژه بدخشان به کشورهای آسیای مرکزی، چین و روسیه دهلیز باز کنند.

مقام‌های حکومت افغانستان بارها گفته‌اند که هدف تروریست ها  در شمال کشور این است که جنبش اسلامی ترکستان شرقی می‌خواهد وارد چین شود، جماعت انصارالله به تاجیکستان برود، جنبش اسلامی ازبکستان می‌خواهد داخل کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه شوند.