جهان به هیچ وجه به پایان همه‌گیری کرونا نزدیک نشده است

 یک اپیدمیولوژیست شناخته شده آمریکایی گفت: «با توجه به اینکه تنها بخش کمی از جمعیت جهان علیه کووید-۱۹ واکسینه شده اند، همه گیری به این زودی پایان نمی یابد».

«دکتر لری برلیانت» اپیدمیولوژیست که در زمان ریشه کنی بیماری آبله بخشی از تیم سازمان بهداشت جهانی بود، در مصاحبه با شبکه خبری "سی. ان. بی. سی" گفت که سویه دلتای ویروس کرونا "شاید مسری ترین نوع ویروسی" باشد که تابه حال دیده ایم.

در ماه های اخیر، ایالات متحده، هند و چین و همچنین سایر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی با سویه دلتا ویروس بسیار قابل انتقال دست و پنجه نرم می کنند. پس از شیوع کووید-۱۹ که برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی شد، سازمان جهانی بهداشت در مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) آن را یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد.

برلیانت روز جمعه در گفت وگو با سی. ان. بی. سی گفت: خبر خوب این است که واکسن ها به ویژه آنهایی که از فناوری "آر. ان. ای پیام رسان" (مانند فایزر و مدرنا-بیون تک) استفاده کرده اند و واکسن "جانسون اند جانسون" در برابر سویه دلتا مقاوم هستند.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: با این حال، تنها ۱۵ درصد از جمعیت جهان تاکنون واکسینه شده اند و بیش از ۱۰۰ کشور دنیا تاکنون کمتر از ۵ درصد از مردم خود را واکسینه کرده اند.

وی افزود: «در این شرایط من فکر می کنم ما به آغاز همه گیری نزدیکتریم تا به پایان آن و این به دلیل دوام آوردن سویه دلتا که هم اکنون با آن سر و کار داریم نیست. بلکه موضوع اصلی این است که حتی اگر در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا هم واکسیناسیون کامل را انجام دهیم، هنوز سویه های جدیدی وجود خواهند داشت». وی پیش بینی کرد که ویروس کرونا در نهایت به چیزی شبیه به آنفلوانزای فصلی تبدیل شود؛ پیش بینی که پیش از این توسط اپیدمیولوژیست های بسیاری مطرح شده بود.

این مقام ارشد پیشین سازمان جهانی بهداشت توضیح داد: «مدل سازی های وی در مورد شیوع کووید-۱۹  در سانفرانسیسکو و نیویورک "منحنی اپیدمی معکوس به شکل V" را پیش بینی می کنند». او توضیح داد که این بدان معناست روند ابتلا به همان سرعتی که افزایش می یابد، به همان سرعت هم کاهش می یابد. برلیانت در ادامه گفت: اگر پیش بینی ها درست از کار دربیاید، سویه دلتا آنقدر سریع گسترش می یابد که اساسا دیگر میزبانی برای ابتلا باقی نمی ماند.

به نظر می رسد الگوی مشابهی در انگلیس و هند هم وجود دارد؛ جایی که گسترش سویه دلتا به تازگی کاهش یافته است.

براساس آمار جمع آوری شده توسط پایگاه داده آنلاین "Our World in Data"، موارد ابتلای روزانه در بریتانیا به طور متوسط ‌از اوج ۴۷ هزار و ۷۰۰ مورد در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر)  به ۲۶ هزار مورد در روز پنجشنبه کاهش یافته است. در هند، هم شمار روزانه مبتلایان به ۵۰ هزار نفر رسیده که بسیار کمتر از ۳۹۰ هزار نفر روزانه در ماه مه (اردیبهشت) است.

با این وجود برلیانت هشدار داد که سویه دلتا اگرچه ممکن است تمام شود اما احتمالا جهش های دیگر بیشتری در راه است.

این اپیدمیولوژیست گفت: احتمال کمی وجود دارد که یک "سویه فوق العاده" ظاهر شود و واکسن ها در برابر آن موثر نباشند. هرچند وی در ادامه پیش بینی صد در صدی این موارد را دشوار دانست.

وی افزود: «اگر چنین رویدادی فاجعه بار رخ دهد، ما باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام دهیم و این بدان معناست که همه دنیا را واکسینه کنیم».

برلیانت همچنین در خصوص برنامه ریزی برای تزریق دز سوم در کشورهایی همچون آمریکا گفت: «گروهی از افراد نیاز به تزریق فوری دز سوم دارند؛ کسانی که ۶۵ سال به بالا دارند و بیش از ۶ ماه پیش واکسیناسیون کامل شده اند اما سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است».

وی تاکید کرد: «این گروه از افراد کسانی هستند که ما شاهد ایجاد جهش های متعدد در هنگام ورود ویروس به بدن آنها هستیم. بنابراین  باید به این افراد به سرعت دوز سوم یا تقویت کننده داده شود و به همان سرعت هم واکسن را در اختیار کشورهایی قرار دهیم که دسترسی آسانی به آن ندارند».