دو عامل مهم تاثیرگذاری روسیه در عرصه‌های جهانی

نتایج تازه ترین نظرسنجی در روسیه حکایت از آن دارد که دو سوم (67 درصد) شهروندان روس معتقدند که تاثیر روسیه بر صحنه جهانی بر اساس قدرت نظامی است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» در این نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی روسیه انجام شد مشخص کرد که 67 در صد شهروندان روس بر این باورند که تاثیرگذاری روسیه بر عرصه جهانی بر اساس قدرت نظامی است.

47 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به نفوذ شخصی رئیس جمهور روسیه 31 درصد نیز دستاوردهای ورزشی و 30 درصد نیز به میراث فرهنگی روسیه به عنوان عوامل موثر در تاثیر درعرصه جهانی اشاره کردند.

یک چهارم (25درصد)  از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که جایگاه بین‌المللی روسیه بیشتر بر اساس ترس از این کشور است، 23 درصد  آن را بر اساس احترام می‌دانند، در حالی که 31درصد معتقدند که این مسئله هم بر ترس و هم احترام استوار است.

کمتر از نیمی از شرکت کنندگان 42 درصد معتقدند که نگرش نسبت به روسیه در خارج از کشور خوب است. 39 درصد نیز آن را بد توصیف کردند. این نظرسنجی در 31 جولای با مشارکت 1600 داوطلب انجام شد.

نتایج بررسی آرای همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در روسیه نیز نشان داد، ۷۶ درصد از مردم این کشور با اصلاحاتی که می‌تواند به تمدید دوره ریاست‌جمهوری « ولادیمیر پوتین » منتج شود، موافق هستند. مؤسسه افکارسنجی «VTsIOM» با انتشار این نتایج اعلام کرد تا کنون بیش از سه چهارم مردم روسیه از اصلاحاتی که می‌تواند به ریاست‌جمهوری پوتین تا سال ۲۰۳۶ منتج شود، استقبال کرده‌اند.

طبق بررسی  آرای شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی، از میان ۱۶۳۱۲۴ رأی‌دهنده در ۸۰۰ پایگاه رأی‌گیری در ۲۵ منطقه روسیه، ۲۳.۶ درصد با این اصلاحات مخالف بودند.این اصلاحات در ژانویه دو سال قبل رونمایی شدند و پارلمان روسیه از آنها حمایت و تصویب‌شان کرد، اما خواستار برگزاری یک‌همه‌پرسی برای «جلب حمایت عمومی» شد.

این همه‌پرسی که  قرار بود ۲۲ آوریل سال گذشته میلادی در روسیه برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.