بایدن استعفا می دهد؟

پس از کشته شدن دست‌کم ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی در افغانستان درخواست‌ها از « جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا برای استعفا در محافل سیاسی این کشور بالا گرفته است. 

بسیاری از رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، اتفاقات دیروز را بدترین روز برای ریاست‌جمهوری بایدن توصیف کرده‌ و به اشتباهات فاحش و خطاهای محاسباتی‌ دولتش در تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده‌اند.

« نیکی هیلی »، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه در توییتی نوشت: «آیا بایدن باید به خاطر مدیریتش در افغانستان استعفا کند یا از سمتش عزل شود؟ بله!»

بایدن استعفا می دهد؟

«جاش هاولی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا هم در توییتر نوشته است: «هم‌اکنون، بلاتردید مشخص است که او نه توانایی رهبری کردن برخوردار است و نه اراده. بایدن باید استعفا بدهد.»

«مارشا بلک‌برن»، دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا با صدور بیانیه‌ای پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت: «اکنون وقت مسئولیت‌پذیری است و این مقوله، باید از کسانی آغاز شود که برنامه‌ریزی‌های شکست‌خورده‌شان این حملات را رقم زد. جو بایدن، کاملا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و مارک میلی باید همکی استعفا دهند یا منتظر استیضاح و عزل از قدرت باشند.»

ده‌ها نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنگره نیز همین خط را دنبال کرده و خاطرنشان کرده‌اند که وقت استعفای بایدن فرا رسیده است.

  عصر پنجشنبه (۵ شهریور/۲۷ اوت) دو انفجار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» به وقوع پیوست. نخستین انفجار نزدیکی «ابی‌گیت» در ورودی فرودگاه و انفجار دوم در مجاورت هتل بارونز، واقع در نزدیکی این فرودگاه اتفاق افتاد.

وزارت بهداشت افغانستان امروز جمعه به شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا خبر داد که این انفجار تا کنون ۱۷۰ کشته به جای گذاشته است. ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی نیز در این انفجارها کشته شده‌اند.

تعداد شهروندان آمریکا در افغانستان

روز چهارشنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد در حالی که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج آمریکا از افغانستان مانده دست‌کم ۴۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» به نقل از دستیار یک سناتور آمریکایی گزارش داد وزارت خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی به سناتورها گفته این آمریکایی‌ها در تلاش بری خروج از افغانستان هستند.

منبع مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود این آمریکایی‌هایی که در افغانستان باقی مانده‌‌اند همه‌شان در داخل کابل یا در اطراف این شهر نیستند. این منبع گفته بود آمریکا تا کنون ۴۴۰۰ شهروند را از افغانستان تخلیه کرده اما خارج کردن ۴۱۰۰ شهروند باقی‌مانده چالش‌انگیزتر خواهد بود.

مقام‌های کاخ سفید بارها گفته‌اند اطلاع دقیقی از شمار شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان ندارند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت با توجه به اینکه برخی از آمریکایی‌ها بدون ثبت نامشان نزد سفارت آمریکا در کابل وارد افغانستان شده‌اند اطلاعی از شمار دقیق آمریکایی‌ها نیست.