گوترش در کنفرانس کمک به افغانستان شرکت می کند

 دفتر «آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که وی در کنفرانسی (با حضور مقامات) رده بالا شرکت خواهد کرد که قرار است در روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، با موضوع کمک به افغانستان ، در شهر «ژنو» سوئیس برگزار شود.

بیانیه مذکور می افزاید: گوترش برای برگزاری کنفرانسی سطح بالا درباره کمک به افغانستان در ۱۳ سپتامبر، به ژنو خواهد رفت.

در بخشی از این بیانیه می خوانیم: افغانستان در شُرف ظهور یک فاجعه انسانی است. این کنفرانس از افزایش سریع بودجه حمایت خواهد کرد تا عملیات بشردوستانه نجات (جان انسان ها) ادامه یابد. در این کنفرانس درخواستی مبنی بر لزوم دسترسی کامل و بلامانع به امدادهای بشردوستانه مطرح خواهد شد تا از بابت ادامه دسترسی افغان ها به دریافت خدمات اولیه مورد نیاز خود، اطمینان حاصل شود.

گوترش در کنفرانس کمک به افغانستان شرکت می کند

گوترش پیشتر نیز در اظهاراتی نسبت به بروز یک «فاجعه انسانی» در افغانستان هشدار داده و از کشورهای جهان خواسته بود تا در پی خروج نهایی نیروهای آمریکا از خاک افغانستان و کنترل کامل طالبان بر این کشور، به ارائه کمک‌های اضطراری اقدام کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان گفته بود که زیرساخت‌های مربوط به ارائه خدمات پایه و اساسی در این کشور با خطر فروپاشی کامل مواجهند.

سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرده است که این سازمان همچنان در افغانستان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

افغانستان این روزها در نتیجه خروج غیرمسئولانه و شتابزده آمریکا از این کشور با مشکلات قابل توجه زیر ساختی و انسانی علی الخصوص آنچه که به گفته سازمان ملل «بحران غذایی» اعلام شده، روبرو شده است.