موضع چین درباره کودتا علیه رئیس جمهور گینه

وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحولات گینه گفت، کشورش با تصاحب قدرت از طریق کودتا مخالف است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «وانگ وِنبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: «چین با هرگونه اقدام به تصاحب قدرت از طریق کودتا مخالف بود و آزاد شدن فوری "آلفا کنده" رئیس جمهور گینه را خواستار است».

موضع چین درباره کودتا علیه رئیس جمهور گینه

این دیپلمات چینی افزود: «از تمام طرف‌ها می‌خواهیم خویشتنداری به خرج داده و منافع اساسی گینه را در نظر داشته باشند و مسائل را از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل کنند».

روز گذشته (یکشنبه)‌ خبرگزاری رویترز اعلام کرد، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهایی ویژه در گینه رئیس جمهور این کشور را بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، کودتاچیان در گینه اعلام کرده‌اند که «آلفا کُنده» رئیس جمهور این کشور را بازداشت و نهادهای دولتی را منحل کرده‌اند.

براساس گزارش آناتولی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن محکوم کردن کودتا و بازداشت کنده اعلام کرد با نگرانی تحولات مربوط به گینه را دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز (دوشنبه) اعلام کرد که مصونیت سیاسی کنده باید تضمین شود، زیرا تصاویری منتشر شده بود که رئیس‌جمهور ۸۳ ساله گینه را در کاخ ریاست‌جمهوری در محاصره شورشیان مسلح نشان می‌داد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت گینه باید به «هنجارهای قانون اساسی» بازگردد. مسکو همچنین از همه نیروهای سیاسی خواست از اقداماتی که می‌تواند باعث تشدید خشونت شود خودداری کنند و برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره تلاش نمایند.