توافق برگزیت قابل مذاکره مجدد نیست

اتحادیه اروپا باز دیگر مذاکره مجدد با انگلیس بر سر بندهای مربوط به ایرلند شمالی در توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ( برگزیت ) را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ماروس سِفکوویچ» مسئول هماهنگی امور برگزیتی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت، لندن و بروکسل باید مشکلات پیرامون این مسئله را از طریق پروتکل ایرلند شمالی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته است، حل و فصل کنند.

او که معاونت رئیس کمیسیون اروپا را نیز بر عهده دارد تأکید کرد، پروتکل ایرلند شمالی و دیگر بندهای توافق برگزیت به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیستند.

سفکوویچ پیش از سفر به این بخش از بریتانیا در نشستی خبری گفت: «بیایید بر روی این مشکل دشوار تمرکز کنیم. نباید تلاش کنیم دوباره آن را مورد مذاکره قرار دهیم. قطعاً این هدف ما نیست و باور دارم که می‌توانیم راه حل خوبی برای این مشکل بزرگ پیدا کنیم».

این مقام اروپایی قصد دارد روز چهارشنبه با «مایکل مارتین» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند دیدار کرده و روزهای پنجشنبه و جمعه به ایرلند شمالی که بخشی از خاک بریتانیا محسوب می‌شود سفر کند.

« بوریس جانسون » نخست‌وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) در جلسه پارلمان این کشور با تأکید بر لزوم مذاکره مجدد درباره پروتکل ایرلند شمالی، آن را مغایر با توافق «جمعه نیک» دانست.

توافق برگزیت قابل مذاکره مجدد نیست

ماه گذشته کمیسیون اروپا یک سری پیشنهادات را با هدف تسهیل اجرای پروتکل ایرلند شمالی منتشر کرد که لندن آن‌ها را با توجه به میزان مشکلات ناکافی خواند. یک سخنگوی دولت انگلیس گفت دو طرف در عوض، به راه‌حل‌های جامع و پایدار نیاز دارند. 

«دیوید فراست» معاون وزیر کشور انگلیس در امور برگزیت گفته که بدون تغییر عمده در متن قانونی پروتکل، لندن فعال کردن بند ۱۶ توافق اتحادیه اروپا-انگلیس را برای تعلیق بخش‌هایی از توافق در نظر خواهد گرفت. 

به نوشته روزنامه گاردین، چنین اقدامی در مواردی مجاز است که بتوان نشان داد مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا محیط زیستی جدی بوجود آمده و احتمالاً کمیسیون اروپا این تصمیم لندن را به چالش خواهد کشید که در آن صورت احتمالاً موضوع به داوری خواهد کشید و خطر تحریم‌های تجاری وجود دارد.

سفکوویچ اواخر تیر ماه امسال نیز بار دیگر پیشنهاد فراست برای مذاکره مجدد را رد کرد و گفته بود: «این آمادگی را داریم که در چارچوب پروتکل ایرلند شمالی به‌دنبال راه‌حلی خلاقانه بگردیم که به نفع جوامع مختلف در ایرلند شمالی باشد. با این حال با مذاکره مجدد بر سر این پروتکل موافق نیستیم».

طبق پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت، این بخش از بریتانیا، جزو بازار واحد اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و ورود کالاهای ممنوع شده از سوی بروکسل، نمی‌توانند از انگلیس وارد ایرلند شمالی شوند.

این بخش از توافق برگزیت به این دلیل تنظیم شده است که از ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند که بخشی از اتحادیه اروپا است، جلوگیری شود.

انگلیس با سپری کردن دوره انتقالی ۱۱ ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه ۲۰۲۱ از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج شد. اما اتحادیه اروپا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه انگلیس به دلیل عدم رعایت مفاد توافق برگزیت را آغاز کرده است.

اختلافات بر سر جبل الطارق، اجرای پروتکل ایرلند شمالی و همچنین اختلافات گمرکی از جمله مسائل بغرنج میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوران پسابرگزیت است که باعث تشدید تنش‌ها میان دو طرف شده است.