واکنش‌های بین المللی به کابینه افغانستان

 کمتر از یک هفته (چهارشنبه/ ۱۷ شهریور) از اعلام کابینه موقت افغانستان می‌گذرد؛ کابینه ای که به دنبال اخراج نظامیان آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان، شماری واکنش‌های موافق و مخالف جهانی را معطوف خود ساخته است.

در حالی که پاکستان و چین و ازبکستان سه کشور همسایه افغانستان، تشکیل دولت  در افغانستان را یک نیاز دانسته و برداشتن روابط دولت افغانستان با کشورهای دیگر جهان تاکید می‌ورزند اما واکنش‌ها از سوی آمریکا و دولتمردان اروپایی عمدتا منفی بوده است.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت که ایجاد دولت موقت در افغانستان گامی ضروری برای برقراری نظم و پایان بی قانونی بود.

کابل ژانوف، سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان نیز اعلام کرد «ازبکستان از تشکیل دولت موقت در افغانستان استقبال می‌کند. امیدواریم این تصمیم به عنوان آغازی برای دستیابی به اجماع گسترده سراسری و ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور باشد».

افغانستان

در همین مورد منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل گفت: فکر می‌کنم که در افغانستان نیاز بود تا یک ساختار بوجود آید و طالبان یک ساختار سیاسی موقت را ایجاد کرد و ما امیدواریم که ساختار کارآمد باشد. آنان برای یک ساختار سیاسی دایمی برای آینده کار خواهند و انتظار می‌کشیم تا این ساختار بوجود آید و ما بتوانیم با کشورهای همسایه مان مشارکت داشته باشیم.

اعلام اسامی دولت موقت افغانستان از سوی طالبان اما واکنش اعتراضی اتحادیه اروپا را بدنبال داشت و این نهاد ادعا کرد که ترکیب این کابینه، نشانگر بدعملی طالبان به وعده هایش است.

سخنگوی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد ترکیب اعضای کابینه موقت اعلامی نشان می‌دهد این گروه در عمل به وعده های خود مبنی بر استفاده از گروه های مختلف در تشکیل کابینه، عمل نکرده و با تجزیه و تحلیل اولیه اسامی اعلام شده، از نظر تنوع غنی قومی و مذهبی افغانستان، چنانچه ما امیدوار بودیم شاهد باشیم و این گروه در هفته های گذشته متعهد شده بود، فراگیر نیست.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه با تردید و بدبینی به ترکیب دولت موقت افغانستان، واکنش نشان داد.  

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ ماس گفت که اعلام ترکیب دولت موقت و انتقالی بدون مشارکت دیگر گروه ها و اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان زن و روزنامه نگاران در کابل، برای برلین نشانه های امیدوار کننده ای به شمار نمی‌روند.

وزیر امور خارجه آلمان افزود که کشورش برای فرستادن کمک های انسان دوستانه از طریق سازمان ملل متحد به افغانستان، آمادگی دارد و به مذاکره با طالبان برای تضمین خروج کارکنان سابق نیروهای آلمانی و دیگران، ادامه خواهد داد. اما هرگونه تعهد بیشتر به رفتار طالبان بستگی خواهد داشت.

وزارت خارجه فرانسه نیز نسبت به نوع دولت در افغانستان ابراز تاسف کرد و گفت، اعمال مطابق با حرف‌ها نیست.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز به شبکه ۵ تلویزیون فرانسه گفت که پاریس از به رسمیت شناختن یا داشتن هر گونه رابطه با طالبان خودداری می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه ادعا کرد که طالبان در مورد خروج افراد از افغانستان صداقت ندارد و فرانسه هیچ رابطه‌ای با دولت تازه کار نخواهد داشت.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا نیز گفت: کابینه اعلام شده در افغانستان، با نخست وزیر در لیست تروریست‌ها و وزیر خارجه تحت تعقیب اف‌بی‌آی، نه تنها نشانه خوبی برای جامعه بین المللی نیست، بلکه بدترین نشانه است.

این مقام افزود که موضوع به رسمیت شناختن طالبان به عنوان مرجع قانونی از سوی هیچ کشوری مطرح نشده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پیرامون معرفی کابینه موقت افغانستان اظهار داشت: مشخص نیست این دولت موقت تا چه زمانی بر سر قدرت باشد. آنچه ما باید انجام دهیم، پیگیری دقیق این روند است.

در پی اعلام تشکیل دولت موقت افغانستان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در جنگ ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا حضور فعال داشتند، واشنگتن «نگرانی» خود را در مورد دولت تازه در افغانستان ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است آمریکا توجه دارد که لیست اعلام شده منحصراً اعضای طالبان یا نزدیکان آن‌ها هستند و هیچ زنی در میان اسامی وجود ندارند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، همچنین انتظارات روشن آمریکا مبنی بر اینکه طالبان اطمینان دهد خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و دسترسی بشردوستانه برای حمایت از مردم افغانستان را تضمین می‌کند اعلام شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به اعلام دولت جدید افغانستان عنوان کرد: جالب است صبر کنیم، ببینیم چه می‌شود.

سخنگوی کرملین نیز گفت روسیه تاکنون هیچ گونه مذاکره ای را با مقامات جدید افغانستان انجام نداده و تصمیم آن را نیز ندارد و بر تمام مراحل دولت در کابل نظارت خواهد داشت.

پسکوف به خبرنگاران گفت: تماس ها از طریق سفارت ما در کابل انجام می شود. اینها تماس هایی هستند که برای اطمینان از امنیت دیپلمات های ما در سایر موارد فنی ضروری است. هنوز هیچ گونه مذاکره دیگری برنامه ریزی نشده است.