عضویت رسمی ایران اعتبار سازمان شانگهای را افزایش می دهد

​عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، اظهار داشت: «معتقدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای اعتبار و موقعیت جهانی این سازمان را افزایش و ثمرات فراوانی برای دو طرف به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران بازیگر مهم و جدی در منطقه خاورمیانه است، اظهار داشت: ایران موقعیت ممتاز در منطقه دارد، از یک طرف اروپا را به آسیا متصل می کند و ازسوی دیگر بین منطقه خلیج فارس و دریای خزر و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و نیز روسیه قرار گرفته است.

این فعال اجتماعی فرهنگی روس یادآوری کرد که ایران در معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه مشارکت فعال دارد و پیوستن به سازمان همکاری شانگهای برای این کشور در مشارکت در حل مسائل منطقه ای کمک خواهد کرد.

شعبانف با بیان اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای برای ایران بسیار مهم و سودمند است، اظهار کرد: ایران می تواند از طریق این سازمان موقعیت اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را بهبود بخشد و آزادانه با کشورهای همسایه و قدرت های بزرگ جهانی همکاری کند.

عضویت رسمی ایران اعتبار سازمان شانگهای را افزایش می دهد

کشورهای عضو سازمان شانگهای بازار بزرگی برای صادرات کالا است

عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر رییس جمهوری روسیه است ، گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بازار بسیار بزرگی برای صادرات کالاها است و ایران می تواند از این فرصت مهم برای توسعه ساختار صادرات خود استفاده کرده و بهره گیرد.

شعبانف معتقد است که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای این سازمان نیز بسیار مهم و سودمند است زیرا این کشور بازیگر قدرتمندی است. 

حل مسائل منطقه ای در چارچوب سازمان شانگهای

به گفته شعبانف، مسائل منطقه ای را می توان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای حل و فصل کرد. 

وی افزود: به عنوان مثال شاهد وضعیت متشنج افغانستان هستیم و این مساله را می توان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای ازجمله با مشارکت ایران حل و فصل کرد. 

وی ادامه داد: به این ترتیب حل بسیاری از مسائل پیچیده با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای آسان می شود. مسائل مهمی در عرصه هایی همچون انرژی و مسائل سیاسی را می توان در چارچوب این سازمان حل کرد.

شعبانف گفت: بدون شک عضویت ایران در این سازمان به افزایش وجهه این کشور و نیز تامین امنیت ایران کمک می کند و پس از این ایران تنها نیست و یک سازمان بزرگ از آن حمایت می کند. 

  26 شهریور ( 17 سپتامبر) در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

 بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه ای با کشورهای عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.

آیت الله دکتر ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی در این سازمان ضمن تشکر از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای عضویت دائمی ایران در این سازمان تصریح کرد: امیدوارم سازمان شانگهای در ادامه مسیر بالنده خود که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه ای و بین المللی ممتازی را کسب کند، تداوم بخشد. 

 پوتین روز جمعه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: روسیه از تصمیم برای آغاز مراحل پذیرفتن ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند زیرا همواره خواهان مشارکت کامل این کشور در سازمان شانگهای بوده است.