بهای سوخت در انگلیس به بالاترین حد رسید

 هنوز یک هفته از اعلام دولت انگلیس درباره پایان بحران کمبود سوخت نمی‌گذرد که قیمت فروش آن سربه فلک کشیده است.  میانگین قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت انگلیس به ۱۴۲.۹۴ پنس در هر لیتر رسیده و رکورد آوریل سال ۲۰۱۲میلادی را با افزایش ۰.۴۶ پنس شکسته است. قیمت گازوئیل هم به طور میانگین به ۱۴۶.۵ پنس در هر لیتر رسیده که از رکود سال ۲۰۱۲ میلادی، فقط ۱.۴۳ پنس کمتر است. این درحالیست که قیمت گازوئیل در برخی مناطق به ۱۴۹.۹ پنس در هر لیتر هم رسیده است.

«لوک بوسدت» عضو ارشد یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات خودرو «اِی‌اِی» می‌گوید: خواه این مساله به تولیدکنندگان نفت، پیش بینی بازار، افزایش مالیات سوخت یا تلاش خرده فروشان برای برقراری موازنه ذخیره سوخت مربوط است حاکیست که زمان تبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به الکتریکی فرا رسیده است.

بهای سوخت در انگلیس به بالاترین حد رسید

به گفته وی، رانندگان قشر فقیر جامعه راهی برای فرار ندارند و برای اینکه با خودرو تردد کنند باید به سیاست‌های ریاضتی مانند کمک کردن هزینه‌های گرمایشی و خورد و خوراک روی بیاورند.

مقایسه آمارها نشان می‌دهد که قیمت بنزین نسبت به اکتبر سال گذشته ۲۸ پنس در هر لیتر افزایش داشته است. این بدین معناست که پر کردن باک یک خودرو حدود ۱۶ پوند بیشتر هزینه دارد. این درحالیست که بهای هر بشکه نفت خام برنت با افزایش ۵۶ سنت ۸۶ دلار و ۹ سنت در بازارهای جهانی معامله می‌شود.

سایمون ویلیامز سخنگوی شرکت خدمات خودرو «آراِی‌سی» می‌گوید: امروز روز تاریکی برای رانندگان انگلیسی و آن‌هایی است که امیدوار بودند دوباره به اوج قیمت‌ها در آوریل ۲۰۱۲ باز نمی‌گردند. این افزایش بسیاری از خانواده‌ها و به طور کلی اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی سپس این پرسش را مطرح کرد که  «این روند تا کی ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها تا کجا صعود می‌کند؟  اگر قیمت هر بشکه نفت خانم به ۱۰۰ دلار برسد بهای بنزین از ۱۵۰ پنس تجاوز می‌کند». این فعال اقتصادی بر همین اساس از دولت خواست تا مالیات فروش سوخت را موقتا کاهش دهد تا قیمت‌ها به دوران پیش از شیوع کرونا برگردد.

کارشناسان بعید می‌دانند که قیمت سوخت به این زودی‌ها کاهش پیدا کند. این حالیست که پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روند صعودی طی کند. طبق برآورد شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی «گلدمن ساکس» قیمت هر بشکه نفت خام برنت تا پایان امسال به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه می‌رسد.

اوضاع در سایر کشورهای اروپایی هم چندان تعریفی ندارد و قیمت سوخت در روزهای اخیر شتاب تندی به خود گرفته است. دولت انگلیس برای فروش هر لیتر بنزین ۵۷ درصد مالیات دریافت می‌کند.