بی توجهی ترکیه به هشدارهای آمریکا

یک مقام وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه اعلام کرده که ترکیه از برنامه‌های خود برای استفاده از سامانه دفاع موشکی «اس-400» که خرید آن از روسیه روابط این  با ناتو را در تیره کرده ، دست برنداشته است.

به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» یک مقام وزارت دفاع ترکیه در نشست خبری گفت: «هیچ تغییری در نگرش ما در مورد اس-400 ایجاد نشده است. آنها در صورت لزوم مستقر خواهند شد.»

بر اساس این گزارش، علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده و دیگر متحدان ناتو، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سال 2017 قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه برای سامانه موشکی اس-400 منعقد کرد.

ترکیه تحویل اولین سری اس-400 را جولای 2019 با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-35» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی، از آن استفاده نکرده است. به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-400 یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

بی توجهی ترکیه به هشدارهای آمریکا

واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید این سیستم تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های کاتسا  اعمال کرد که جریمه‌هایی را برای معاملاتی که برای منافع ایالات متحده مضر تلقی می‌شوند تعیین می‌کند.

«اسماعیل دمیر» ریاست صنایع دفاعی ترکیه (SSB)، رئیس آن و سه مقام دیگر هدف تحریم‌ها قرار گرفتند، تحریم‌هایی که شامل ممنوعیت کلیه مجوزها و مجوزهای صادراتی ایالات متحده همچنین مسدود کردن دارایی‌ها و محدودیت ویزا برای دمیر و سایرین است.

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  پنجشنبه  گذشته گفت، در صورتی که آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف-۳۵ که آنکارا سفارش داده تحویل ندهند، ممکن است کشورش به خرید جنگنده‌های پیشرفته روسیه روی آورد.

 چاوش‌اوغلو در مصاحبه با «سی‌اِن‌اِن ترک» گفت:‌ «اگر ایالات متحده نخواهد مسئله اف‌-۳۵ را حل کند یا کنگره بخواهد مانع‌تراشی کند، ترکیه گزینه‌های دیگر از جمله خرید سوخو-۳۵ یا سوخو-۵۷ را در نظر خواهد گرفت.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگاران اظهار داشت، با بیان اینکه واشنگتن آماده همکاری با آنکارا است، گفت ترکیه و آمریکا مذاکرات مثبتی در مورد موضوعات مهم دوجانبه از جمله جنگنده «اف-۱۶» و مبارزه با گروه‌های مسلح در شمال سوریه از جمله شبه‌نظامیان کُرد داشتند.

اردوغان  توضیح داد: «بایدن گفت که در مورد موضوع اف-۱۶ هر کاری که از دستش بر بیاید انجام خواهد داد. وزرای دفاع و امور خارجه ما در این مورد بحث خواهند کرد، اما ممکن است به سرعت در مورد این موضوع حساس که مربوط به روابط دوجانبه است، نتیجه نگیریم، زیرا راه رسیدن به آن از مجالس نمایندگان و سنا می‌گذرد.»

 وی با بیان اینکه واشنگتن در ازای دریافت این مبلغ، بسته نظامی شامل جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی را به آنکارا پیشنهاد کرده، اظهار داشت: «همچنین کارهای مشترک، سازوکار دوجانبه به سرعت بین وزرا، مقامات و طرفین ما در زمینه‌های تجاری، منطقه‌ای، امنیتی و دفاعی آغاز خواهد شد».