شکنجه‌های سیا لکه ننگی بر اخلاقیات در آمریکا

 هفت افسر ارشد آمریکا که در هیئت منصفه دادگاه نظامی خدمت می‌کنند، شکنجه یک زندانی توسط سازمان سیا را ملامت کرده و آن را «لکه ننگی بر اخلاق در آمریکا» عنوان کردند.

هفت افسر ارشد آمریکایی که از اعضای هیئت منصفه دادگاه هستند، برای زندانی با نام «مجید خان» درخواست بخشش ارسال کرده اند.

«خان» که اعتراف کرده پیش‌تر جاسوس القاعده بوده است، از سال ۲۰۰۳ تا کنون در زندان به سر می‌برد.

شکنجه‌های سیا لکه ننگی بر اخلاقیات در آمریکا

وی هفته گذشته اظهار داشت که در طول مدت دستگیری، شکنجه شده و بازجویان اقدام به ضرب‌وشتم و غرق مصنوعی وی کرده اند. همچنین گفته شده وی با دست‌و‌پای بسته در تاریکی نگه داشته شده است.

غرق مصنوعی یا القای حس خفگی با آب، شیوه‌ای از شکنجه است که بازجو‌ها فرد مورد نظر را به یک تخته چوب می‌بندند و سر را در ارتفاعی پایین‌تر از پا‌ها قرار می‌دهند. سپس به صورت پیاپی بر صورت وی آب ریخته و امکان نفس کشیدن را از وی سلب می‌کنند. در این روش، به جای هوا، مقدار زیادی آب وارد ریه می‌شود.

«خان» در مورد شکنجه‌ها در زمان بازداشت توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اینگونه سخن گفت: «هرچه بیشتر همکاری می‌کردم، بیشتر شکنجه می‌شدم.»

 وی در ادامه افزود حتی پاره‌ای اوقات مجبور به دروغ‌گویی می‌شده است تا فقط بتواند بازجو‌ها را آرام کند و از شدت خشم‌شان بکاهد.

مجید خان در پاکستان بزرگ شده و در سن ۱۶ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است. وی در توصیف دوران نوجوانی خود و زمانی که عضو القاعده شد گفت: «من جوان، تحت تاثیر و آسیب‌پذیر بودم.» و اضافه کرد اکنون در سن ۴۱ سالگی هم القاعده و هم تروریسم را رد می‌کند.

وکیل او گفت علی‌رغم اینکه موکلش از ابتدای بازداشت با مقامات اطلاعاتی همکاری داشته و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است، تحت «شکنجه‌های شنیع و شیطانی» قرار گرفته است.

خان بیانیه‌ای ۳۹ صفحه‌ای را در جلسه استماع در پایگاه نیروی دریایی خلیج گوانتانامو در کوبا خواند. شهادت وی به شکنجه‌های تحقیرآمیز هم اشاره می‌کند. از جمله اینکه در پاره‌ای موارد، افسران اطلاعاتی وی را برهنه کرده اند، سرپوش بر سر او گذاشته اند و وی را مجبور به کار‌هایی مثل تنقیه کرده اند.

او همچنین از کم‌خوابی، تغذیه اجباری و آویزان شدن با زنجیر نیز سخن گفت.

بسیاری از مواردی که وی گفته است یادآور یافته‌های گزارش کلیدی درباره برنامه بازجویی سیا است که سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

خان هفته گذشته در پی اعتراف به کمک به القاعده به ۲۶ سال زندان محکوم شد. اما هفت نفر از اعضای هیئت منصفه نظامی در نامه‌ای ضمن تقاضا برای عفو وی عنوان کردند اعترافات «خان» از نظر اطلاعاتی هیچ ارزش عملی نداشته و هیچ‌گونه سودی برای منافع ملی آمریکا ندارد؛ در عوض لکه ننگی بر اخلاقیات در آمریکا محسوب می‌شود.

در ادامه نامه آمده است که «رفتار با خان توسط پرسنل آمریکایی مایه شرم دولت آمریکا است.»

گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد به خاطر همکاری با پلیس، خان می‌تواند در حکم خود تخفیف گرفته و پس از بیست سال آزاد شود.

 سال ۲۰۱۴، گزارشی ۶ هزار صفحه‌ای از سوی کمیته‌ی اطلاعاتی سنای آمریکا درباره عملکرد سازمان سیا منتشر شد که نشان می‌داد رفتار با زندانیان در یک دهه‌ی گذشته در زندان‌های تحت نظارت آمریکا «بسیار فاجعه‌بارتر از اطلاع‌رسانی دولت به کنگره» و «خارج از تصور» بوده است.

در گزارش آمده است به برخی زندانیان برای هفته‌ها اجازه خوابیدن داده نمی‌شد. همچنین از نوع دیگری از شکنجه نام برده شده است که افراد در صندوق‌های بسیار کوچکی محبوس می‌شدند و توان تکان خوردن در آن را نداشتند. رها شدن در سلول با دست‌و‌پای شکسته و تجاوز جنسی نیز از دیگر انواع شکنجه ماموران سیا بوده است.

در انتهای این گزارش نیز تاکید شده است این روش‌ها در جلوگیری از بروز اقدامات تروریستی موفقیت‌آمیز نبوده است.