ارتباط احتمالی عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر در اسناد اف‌بی‌آی

 این اسناد نشان می‌دهند که اف‌بی‌آی مفصلا میزان حمایت صورت گرفته از سه تبعه سعودی - از جمله از سوی یکی از مقامات سفارت عربستان در واشنگتن – را پس از ورود به آمریکا از جمله تامین محل زندگی و کمک برای ادغام و همانند سازی در این کشور بررسی کرده است.

براساس این اسناد تازه منتشر شده، این تحقیقات همچنین بررسی کرد که آیا این کارمند سفارت عربستان در واشنگتن از موقعیت خود برای کمک به نظارت و هدایت تسهیلات هواپیماربایان استفاده کرده است یا خیر.

این اسناد همچنین نشان می‌دهند که اف‌بی‌آی به نبال پی بردن به این موضوع است که آیا مقامات عربستان سعودی از قبل از این حملات اطلاع داشتند یا خیر.

پیش‌تر، گزارش کمیسیون حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مورخ سال ۲۰۰۴ میلادی به اسناد و مدارک اندکی در رابطه با ارتباط دولت سعودی با این هواپیماربایان دست پیدا کرده بود.

ارتباط احتمالی عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر در اسناد اف‌بی‌آی

این اسناد اف‌بی‌آی تاکید کرد که القاعده به منظور حفظ امنیت عملیاتی، عدم ارتباط شدیدی را میان اعضایی که نقش‌های مختلفی را در حملات اصلی‌اش ایفا می‌کنند، حفظ کرده است.

در این اسناد آمده است: به ویژه در رابطه با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، هواپیماربایان می‌دانستند که یک عملیات وجود دارد اما به خاطر دلایل مربوط به امنیت عملیاتی تا کمی قبل از این حمله هیچ اطلاعی از ماهیت این عملیات نداشتند.

اف‌بی‌آی به این نتیجه رسید که "گروه‌ها یا افراد دیگری را که مسئول این حملات تروریستی باشند به غیر از آنهایی که در حال حاضر متهم هستند، شناسایی نکرده است".

این اسناد تحقیقات درباره "عمر البیومی" را که گمان می‌رفت یک دانشجوی سعودی در کالیفورنیا است و به تامین حمایت لجستیکی از دو هواپیماربا به نام‌های نواف الحزمی و خالد المظهر کمک کرده بود، مفصلا شرح می‌دهند.

این اسناد اف‌بی‌آی همچنین جزئیاتی را نشان می‌دهند که چگونه محققان و بازرسان ۹ سال را صرف بررسی سوابق مالی و ارتباطی، تاریخچه سفر و انجام مصاحبه با همکاران شناخته شده هواپیماربایان کرده‌اند تا مشخص کنند که آیا اطلاعات قبلی از حضور آنها در آمریکا برای انجام یک حمله تروریستی وجود داشته یا خیر.

اندرو مالونی، یکی از وکلای برجسته خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: اف‌بی‌آی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از اسناد متهم‌کننده در رابطه با نقش دولت ریاض در کمک به القاعده و به ویژه این دو هواپیماربا را منتشر کرده است.

این در حالی است که سفارت عربستان در واشنگتن هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است اما در سپتامبر سال جاری میلادی تاکید کرده بود که ریاض از انتشار اسناد مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر استقبال می‌کند.

این اسناد جدید پس از آن منتشر شدند که به دنبال دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به وزارت دادگستری و نهادهای مربوطه برای انتشار چنین فایل‌هایی، تعدادی از اسناد مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر منتشر شدند.