دیمیتری شوگایف رئیس سازمان فدرال همکاری های فنی-نظامی روسیه روز یکشنبه پیش از آغاز بکار نمایشگاه هوایی دبی  گفت که تحویل اس-۴۰۰ به هند آغاز شده است و مطابق برنامه زمانی پیش می رود.

وی افزود: تا پایان سال جاری میلادی یک گردان موشکی اس- ۴۰۰ به هند تحویل داده خواهد شد.

 روسیه در شهریور ماه گذشته اعلام کرد که روند تحویل سامانه دفاع هوایی اس- ۴۰۰ به هند تا پایان سال جاری میلادی انجام می شود.

 ویاچسلاو دیزیرکالن معاون مدیر شرکت "آلماز- آنتی" سازنده مجموعه های پدافند موشکی و هوایی روسیه در این رابطه خاطر نشان کرد که تا پایان سال جاری میلادی تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به هند انجام می شود.

تحویل پدافند موشکی اس-۴۰۰ به هند آغاز شد

این مسئول روس تصریح کرد: می توانم تایید کنم که تا پایان سال جاری میلادی ما روند انتقال سامانه اس ۴۰۰ را در راستای جدول زمانی و تعهدات از سوی طرف روسی آغاز می کنیم.

در حال حاضر پرسنل نظامی هند در مسیر آموزش استفاده از این سامانه دفاع موشکی قرار دارند.

هند و روسیه سه سال پیش در یکی از بزرگ ترین قرارداد های نظامی خود در سال ۲۰۱۷، قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

روسیه اعلام کرده است که با وجود تهدید های آمریکا، مسکو تا سال ۲۰۲۳ این سامانه موشکی را به هند تحویل خواهد داد.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

سامانه اس –۴۰۰ «تریومف» روسیه، جدیدترین سامانه موشکی زمین به هوا با برد دور و متوسط است که در سال ۲۰۰۷ به خدمت گرفته شد.

این سامانه با هدف از بین بردن هواپیماها و موشک های کروز و بالستیک طراحی شده و همچنین از قابلیت استفاده علیه تاسیسات زمینی برخوردار است. اس –۴۰۰ می تواند اهداف خود را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۳۰ کیلومتری نشانه گیری کند.