تلاش پوتین برای کاهش تنش‌ها با ناتو

 «ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد درخواست وزارت دفاع این کشور برای اقدام متقابل علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) و برگزاری رزمایش نظامی را رد کرده است تا تنش‌ها در دریای سیاه افزیش نداشته باشد.

روسیه بار‌ها از افزایش فعالیتِ نظامی آمریکا و متحدانش در دریای سیاه که منجر به افزایش تنش‌ها در این منطقه می‌شود، انتقاد کرده است.

در یک مصاحبه تلویزیونی پوتین گفت که قصد ندارد تنش‌ها را در اطراف دریای سیاه افزایش دهد و افزود: «وزارت دفاع ما پیشنهادی برای برگزاری رزمایش فوری ازسوی روسیه در این آب‌ها داشت، اما من آن را رد کردم.»

تلاش پوتین برای کاهش تنش‌ها با ناتو

پیش از این ولادیمیر پوتین اعلام کرد که رزمایش‌های ناتو در نزدیکی مرز روسیه چالشی خطرناک است، زیرا ناتو از نیرو‌های هوایی استراتژیک خود در این رزمایش استفاده می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، انجام مانور‌های نظامی ناتو در دریای سیاه برای ناتو مناسب نیست. پوتین همچنین ادعا‌هایی مبنی بر این‌که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین است را رد کرد و گفت: «این یک "هشدار" محض است.»

ناتو با اعزام چندین هواپیما به مرز روسیه و انجام مانور در دریای سیاه، فعالیت‌های خود را در سراسر دریای مدیترانه افزایش داده است. استفاده ناتو از نیروی هوایی استراتژیک در رزمایش‌های دریای سیاه روسیه را به چالش می‌کشد.

مسکو بار‌ها از فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه انتقاد کرده و آن را تحریکی برای ایجاد تنش و دنبال کردن سیاست مهار روسیه دانسته است. پوتین این رزمایش‌ها را «بی‌ثبات کننده» و «خطرناک» خواند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد که واشنگتن با ارسال کشتی‌های خود به مناطق مرزی روسیه، تلاش می‌کند کشور‌های ساحلی را به سمت سیاست‌های تقابلی سوق دهد.