هیچ نشانه‌ای از خروج نظامیان آمریکایی از عراق وجود ندارد

سعد محمد الکعبی، کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به گذشت چند روز از ماه دسامبر که آخرین ماه حضور نیروهای آمریکایی در عراق است، از نبود هیچ نشانه و تحرکی از خروج آمریکا سخن گفت.

وی گفت: «واشنگتن درپی تنش افروزی اوضاع و بهره برداری از تهدید گروه‌ها علیه نیروهایش برای اجرای طرح‌هایی است که امکان دارد یکی از آن‌ها رویارویی نظامی در داخل عراق باشد.»

الکعبی در مصاحبه با المعلومه تاکید کرد: «توافقنامه راهبردی میان بغداد و واشنگتن بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان ماه میلادی جاری (دسامبر) تاکید دارد و در صورت اجرای آن، آثار و نشانه‌های آن باید از یک ماه پیش یا قبل‌تر آن و تا رسیدن به زمان نهایی خروج این نیرو‌ها آشکار می‌شد.»

هیچ نشانه‌ای از خروج نظامیان آمریکایی از عراق وجود ندارد

این کارشناس سیاسی، رصد تحرکات جدید آمریکا و ورود بسیاری از تجهیزات و ابزار‌های نظامی از سوریه به طرف عراق را تایید کننده این عنوان کرد که نیرو‌های آمریکایی در حال حاضر از عراق خارج نمی‌شوند و این امر جعلی و دروغ بودن توافقنامه امضا شده با واشگتن را فاش می‌کند.

به اعتقاد الکعبی، واشنگتن به دنبال رویارویی مسلحانه با گروه‌های مقاومتی است که به صراحت اعلام کردند نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق پس از پایان ماه دسامبر، نیرو‌های اشغالگرهستند و به آن واکنش نشان خواهند داد.

کارشناس سیاسی عراق می‌گوید احتمالا آمریکا از این تهدید گروه‌های مقاومت به نفع خود استفاده می‌کند تا در آینده برخی از نماد‌های ملی گروه‌های مقاومت را هدف قرار دهد.

این در حالی است که در ابتدای آبان تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که نیرو‌های رزمی خارجی به استثنای برخی از مستشاران که برای حمایت از نیرو‌های عراقی خواهند ماند، عراق را طبق برنامه ترک خواهند کرد.

اخراج نظامیان بیگانه از عراق در ژانویه ۲۰۲۰ و پس از به شهادت رسیدن فرماندهان مقاومت در نزدیکی فرودگاه بغداد از سوی آمریکا، پارلمان عراق با تصویب قطعنامه‌ای دولت را ملزم به پایان حضور نیرو‌های خارجی در این کشور کرد.

در ژوئیه سال جاری، آمریکا و عراق در چهارمین دور از نشست‌های گفت‌وگوی راهبردی، دو کشور بر خروج تمام نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) توافق کردند.