فائوچی: دوز تقویتی واکسن برای مقابله با امیکرون کفایت می‌کند

«آنتونی فائوچی » مشاور ارشد کاخ سفید، در نشست امروز برای به‌روزرسانی توصیه‌های بهداشتی، دوز تقویتی (سوم) واکسن های موجود از کرونا را برای مقابله با سویه جدید این ویروس با نام اُمیکرون کافی دانست.

فائوچی در بخشی از سخنان خود گفت: «واکسن‌های کنونی و روش واکسیناسیونِ حال حاضر برای مقابله با اُمیکرون کفایت می‌کند. در این مرحله نیازی به تقویت کننده خاصی نیست.»

او در ادامه افزود: «دو دوز ابتدایی تزریق شده از واکسن‌های کنونی در  آمریکا با شیوع سویه اُمیکرون به خطر افتاد، اما همچنان برای مقابله با این سویه مؤثر هستند. پس از شناخت این سویه کرونا، محافظت از ابتلا به این ویروس پس از تزریق دو دوز واکسن ۳۳ درصد کاهش یافته است. با این حال همچنان ۲ دوز تزریق واکسن تا ۷۰ درصد از ابتلا به این ویروس در آفریقای جنوبی جلوگیری کرده است.»

این مقام ارشد بهداشت آمریکا در ادامه با بیان آن‌که که این به معنی میزان قابل توجهی کاهش است، اما همچنان محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان وجود دارد، با استناد به داده‌هایی از سازمان بهداشت انگلیس گفت: «دوز تقویتی تا ۷۵ درصد با نوع علائم‌دار این بیماری مقابله می‌کند.»

شب گذشته «تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، هشدار داد سویه جدید این ویروس با نام «اُمیکرون» سریعتر از هر نوع دیگر کرونا در حال گسترش است.

فائوچی: دوز تقویتی واکسن برای مقابله با امیکرون کفایت می‌کند

پیش از آن نیز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که انتظار می‌رود تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان و جان‌باختگان ناشی از سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون افزایش یابد. این سازمان گفت: «همین‌طور که تعداد مبتلایان سویه جدید ویروس کرونا افزایش می‌یابد، انتظار می‌رود تعداد افراد بستری شده و مرگ‌و‌میر [ناشی از کرونا] نیز افزایش پیدا کند.»

سویه جدید ویروس کرونا به نام اُمیکرون اولین بار در آفریقای جنوبی پیدا شد و تاکنون کشور‌های زیادی از جمله ژاپن، انگلیس، استرالیا، هلند، نروژ و چین با آن درگیر شده‌اند.

اکثر کشور‌های شمال اروپا این روز‌ها درگیر سویه جدید ویروس کرونا هستند. روز گذشته اولین مورد فوتی مربوط به سویه جدید در انگلیس ثبت شد و وزیر بهداشت انگلیس در این باره گفت ۲۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور مربوط به سویه اُمیکرون است و تا دو روز آینده، این سویه به سویه غالب در پایتخت انگلیس تبدیل خواهد شد.

امروز نیز وزارت بهداشت مراکش از شناسایی نخستین ابتلا به سویه اُمیکرون در این کشور خبر داد و اعلام کرد «نخسین ابتلا به سویه جدید اُمیکرون در یک شهروند (زن) مراکشی شناسایی شد. اوضاع سلامت وی باثبات است و نگرانی در این زمینه نیست.»