هشدارها درباره تداوم سیطره هوایی آمریکا بر عراق شدت گرفت

گروه‌های سیاسی و نظامی عراق از ساز و کاری که قرار است به موجب آن نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند، انتقاد کردند و درباره تدوام سیطره هوایی آمریکا بر حریم هوایی عراق در سایه ضعف سامانه دفاع هوایی این کشور هشدار دادند.

«حسین علی» عضو ائتلاف فتح در مصاحبه با پایگاه خبری المعلومه ضمن تأکید بر این موضوع گفت: جنگنده‌های آمریکایی گاه و بیگاه حریم هوایی عراق را نقض می‌کنند و مرتکب جرم حمله به مقر نیروهای امنیتی عراق می‌شوند. متوقف کردن این تجاوزگری‌ها مستلزم ایجاد پروتکل‌های الزام آوری است که از ورود آمریکا به حریم هوایی عراق جز در صورت کسب اجازه از بغداد جلوگیری کند.

در واکنشی مشابه، «مهند العتابی» عضو جبهه «النهج الوطنی» به المعلومه گفت: دولت عراق ملزم به اخراج همه نیروهای بیگانه از خاک عراق و اجرای کامل توافق با واشنگتن در این خصوص است، به ویژه که اغلب نیروهای سیاسی روند خروج را پیگیری می‌کنند و منتظر نتایج آن هستند.

«عدنان الکنانی» کارشناس نظامی عراقی هم در این باره گفت: در توافق فعلی، اجرای عملی پایان حضور آمریکا در عراق مطرح نیست زیرا توافق موجود درباره پایان حضور رزمی آمریکا در عراق است نه پایان حضور مطلق. بنابراین حریم هوایی عراق همچنان زیر سیطره آمریکا قرار دارد به ویژه که نیروهای هوایی آمریکایی قرار است همچنان داخل عراق باقی بمانند.

هشدارها درباره تداوم سیطره هوایی آمریکا بر عراق شدت گرفت

طبق مصوبه پارلمان عراق و بنا به درخواست اکثر گروه‌ها و نیروهای سیاسی عراقی، نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند. این در حالی است که آمریکا تا کنون از هر تلاشی برای اجرا نکردن این مصوبه استفاده کرده است.