اعتراض ترامپ به کمیته تحقیقات کنگره

در روز‌های گذشته وکلای ترامپ از دیوان عالی آمریکا خواستند تا از انتشار اسناد و سوابق اعضای دولت وی جلوگیری کند.  وکلای ترامپ این درخواست خود را این گونه توجیه کردند که انتشار برخی اسناد می‌تواند به برخی امتیازات ویژه ریاست جمهوری در آمریکا لطمه وارد کند.

بنی تامپسون، رییس کمیته تحقیقات کنگره نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: کمیته تحقیقات در حال بررسی اسناد و مدارک مرتبط با ترامپ است تا بتواند آن‌ها را به وزارت دادگستری ارائه دهد و از این وزارت درخواست کند رییس جمهور سابق را تحت تعقیب قضایی در مورد اتهامات کیفری قرار دهد.

جسی آر بینال، یکی از وکلای دونالد ترامپ در واکنش به این مصاحبه گفت: تفتیش در اسناد دولتی و انتشار یک سری اسناد محرمانه در حیطه وظایف کمیته تحقیقات کنگره نیست و می‌تواند دلیل بر اقدامات مجرمانه این کمیته در ارتباط علیه رییس جمهور سابق باشد.

بینال ادامه داد: کمیته تحقیقات به دنبال بهانه برای پیگیری قضایی ترامپ در زمینه اتهامات کیفری است در صورتی که این کمیته در حال اقدامات فرای اختیارات قانونی خود است.

لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خواسته است تا در تاریخ ۷ ژانویه سال آینده میلادی در دادگاه حاضر شود و درباره تخلفات سازمان تجاری ترامپ در ارزیابی املاک و مستغلات شهادت دهد.

این تحقیقات در راستای یک پرونده اتهامات مالی سازمان تجاری ترامپ است که از سه سال پیش برای بررسی تخلفات مالی در منهتن به جریان افتاده است. هنوز هیچ یک از وکلا و نزدیکان دونالد ترامپ به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

سخنگوی دفتر دادستان منهتن روز گذشته به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: این یک درخواست برای توضیح است و بخشی از تحقیقات کیفری پرونده محسوب نمی‌شود.

اعتراض ترامپ به کمیته تحقیقات کنگره

برخی مقامات قضایی آمریکا معتقدند سازمان تجاری ترامپ برای اخذ وام و برخی مزایای مالیاتی در ارزش املاک و مستغلات خود اعمال نفوذ کرده اند. ترامپ تمامی این اتهامات را رد کرده و مدعی است تمام این تلاش‌ها با انگیزه‌های سیاسی پیگیری می‌شود.

درخواست شهادت ترامپ در دادگاه، نخستین قدم دستگاه قضایی آمریکا برای صدور احضاریه برای مراجعه به دادگاه و دستور همکاری با مراجع قانونی است که در صورت عدم همکاری رئیس جمهور سابق می‌تواند آغاز شود.

این تحقیقات از زمانی آغاز شد که مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ به کنگره گفت رئیس جمهور سابق برای کاهش مالیات بر مستغلات، ارزش املاک خود را دستکاری کرده است.