افزایش 125 درصدی قیمت برق در ترکیه

تورم در استانبول ، بزرگ ترین شهر ترکیه به بالاترین رقم در حداقل یک دهه گذشته رسیده و دولت ترکیه قیمت برق و گاز طبیعی را در سال جدید به شدت افزایش داده است.

 

قیمت بنزین، بیمه خودرو و عوارض برخی از پل ها نیز افزایش یافته است و بر اقتصاد این کشور که با تورم فزاینده و بحران ارزی ناشی از کاهش های نامتعارف نرخ بهره مواجه است، فشار بیشتری وارد می کند.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه با اشاره به افزایش قیمت انرژی در جهان، اعلام کرد قیمت برق برای مصرف کنندگان تجاری پرمصرف 125 درصد و حدود 50 درصد برای خانوارهای با مصرف کمتر در سال 2022 افزایش یافته است.

شرکت بوتاس، توزیع کننده ملی گاز در ترکیه نیز اعلام کرد قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافته است. قیمت گاز نیز برای ژنراتورهای تولید برق 15 درصد افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی استانبول (ITO) اعلام کرد قیمت های خرده فروشی در ماه دسامبر در این شهر 9.65 درصد نسبت گذشته به ماه افزایش یافته و افزایش سالانه هم 34.18 درصد بوده است. قیمت لوازم خانگی بیش از 20 درصد و قیمت مواد غذایی نزدیک به 15 درصد افزایش یافته است.

افزایش 125 درصدی قیمت برق در ترکیه

یک پنجم جمعیت ترکیه 84 میلیون نفری در استانبول زندگی می کنند.

ITO اعلام کرد قیمت عمده فروشی در شهر استانبول نسبت به ماه نوامبر 11.96 درصد افزایش ماهانه و 47.10 درصد افزایش سالانه داشته است.

لیر در سال 2021 میلادی 44 درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است که این امر در نتیجه کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر رخ داد. بانک مرکزی ترکیه در ماه سپتامبر تحت فشار اردوغان این اقدامات را انجام داد.

قیمت بنزین در این قیمت به بیش از نیم لیر در هر لیتر رسیده و قیمت سوخت دیزل به 1.29 لیر افزایش یافته است.