ترکیه سال ۲۰۲۲ را با تورم ۳۶ درصدی آغاز کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه مزبور گزارش کرد که تورم نقطه‌به‌نقطه نیز ۱۳.۵۸ درصد افزایش یافته که این رقم فراتر از پیش‌بینی ۹ درصدی رویترز است. رویترز همچنین پیش‌بینی کرده بود که تورم سالانه ترکیه به ۳۰.۶ درصد افزایش یابد. پیش‌بینی ۱۳ اقتصاددان از تورم سالانه ترکیه از ۲۶.۴ درصد تا ۳۷.۳ درصد متغیر بود.

از سوی دیگر در معاملات امروز بازار ارز، ارزش لیر ترکیه ۳ درصد دیگر کاهش یافت و هم‌اکنون هر دلار آمریکا در برابر ۱۳.۴ لیر معامله می‌شود. لیر در سال گذشته میلادی و به‌خصوص در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و در مقطعی هر دلار در برابر ۱۸ لیر معامله شد.

رویترز نوشته بود که با دخالت بانک مرکزی و تزریق بیش از ۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به بازار، ارزش لیر تا حد زیادی جبران شد و هر دلار در برابر ۱۰ لیر معامله گردید. با این حال روند کاهشی ارزش لیر از روزهای پیش دوباره آغاز شده است.

به نوشته رویترز، در ماه دسامبر شاخص قیمت نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده ۱۹.۰۸ درصد افزایش و به رقم سالانه ۷۹.۸۹ درصد افزایش یافت که این امر نشانگر افزایش هزینه واردات در نتیجهٔ کاهش ارزش لیر است.

افزایش نرخ تورم سالانه ترکیه در حدود ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته است. در سپتامبر ۲۰۰۲ و دو ماه پیش از آنکه حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان به قدرت برسد، تورم این کشور به ۳۷ درصد رسیده بود.

ترکیه سال ۲۰۲۲ را با تورم ۳۶ درصدی آغاز کرد

در ادامه گزارش رویترز آمده که افزایش هزینه حمل‌ونقل که ظرف یک سال اخیر ۵۳.۶۶ درصد رشد کرده، موجب شده تا شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز افزایش یافته کرده و قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ۴۳.۸ درصد بیشتر شود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نرخ سود بانکی باید به سرعت و به‌شدت افزایش یابد وگرنه تورم سالانه ممکن است تا ماه مارس به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

در نتیجۀ فشارهای رئیس‌جمهوری بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته و تورم در ماه‌های اخیر به حدود ۲۰ درصد رسیده بود.