۲۰ سال حضور آمریکا و چالش‌های بجا مانده در افغانستان

آمریکا طی ۲۰ سال حضور نظامی در این کشور با تلاش‌های گسترده‌ای برای سوء استفاده از توان نظامی خود به فرهنگ اصیل این کشور آسیب جدی وارد کرد و سیستم اقتصادی سابق این کشور را با ترویج سیستم اقتصادی بازار آزاد از بین برد و مردم این کشور را به قحطی و مرگ ناشی از گرسنگی دچار کرده است.

 

هرچند افغانستان در همه ابعاد مورد سوء استفاده نیروهای غربی بویژه آمریکا قرار گرفت اما این مورد در بخش اقتصادی بسیار آشکار و برجسته بود به گونه ای که در گزارش‌های سازمان های بین المللی از جمله سیگار که توسط آمریکا برای بازسازی افغانستان ایجاد شده بود، هشدار داده شده است.

«وال استریت ژورنال» به تازگی در گزارشی پرده از فساد گسترده مالی غربی‌ها و آمریکا در افغانستان برداشته و پیمانکاران و شرکت‌های غربی را به بردن میلیاردها دلار منابع این کشور و برنده جنگ در افغانستان معرفی کرده است.

در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: آمریکا در حضور ۲۰ ساله خود برای تغییر افغانستان شکست خورد؛ اما شرکت‌ها و پیمان‌کاران خصوصی برنده این جنگ شدند و به پول‌های هنگفتی دست یافتند.

این روزنامه نوشته است: یک تاجر کالیفرنیایی که در قرقیزستان یک قهوه‌خانه داشت، با توجه به شرایط افغانستان تجارت مواد سوختی را راه‌اندازی کرد و به میلیاردها دلار رسید.

طبق این گزارش، یک مترجم جوان افغان که قرارداد تهیه ملحفه‌های تختخواب برای نظامیان آمریکایی را به عهده داشت نیز به یک امپراتوری تجاری دست یافته و صاحب یک شرکت هوایی داخلی و یک شبکه تلویزیونی شده‌است.

در گزارش دیگری از این فساد خاطر نشان شده است که دو تن از سربازان گارد ملی ارتش آمریکا از اوهایو تجارت کوچکی را راه‌اندازی کردند. کار آن‌ها این بود که مترجمان افغان را برای ارتش استخدام کنند. آن دو سرباز نیز به یکی از پیمان‌کاران ارشد ارتش امریکا تبدیل شدند و طبق سوابق موجود، این شرکت نزدیک به چهار میلیارد دلار از قراردادهای فدرال آمریکا جمع‌آوری کرده‌است.

این گزارش‌ها بوضوح نشان می دهد که میلیاردها دلار که در ظاهر به نام افغانستان هزینه شده، بخش بزرگ این پول اصلا وارد افغانستان نشده و در یک چرخه فسادزای گسترده از دوبی برگشت خورده و در حساب‌های بانکی شرکت های آمریکایی که با هدف بردن همین پول‌ها تأسیس شده بود، برگشت خورده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه ای با یک رسانه ی غربی به نقل از یک مشاور امنیت ملی آمریکا که برای خداحافظی به دفتر وی آمده بود، گفته بود که وی در مقابل وی بشدت گریه کرده تا حدی که وی مجبور شد از جایش بلند شود و با دست بر شانه های بزند و وی را به آرامش دعوت کند.

کرزی افزوده بود که این مشاور امنیت ملی آمریکا به وی گفته است که آمریکا به افغانستان خیانت کرد و ده‌ها مدرسه که در ظاهر پول‌های آن پرداخته شده و در مدارک آمریکا در استان غور ساخته شده اما در عمل یک مدرسه هم وجود ندارد و حتی چادری در این مناطق توزیع نشده، چه رسد به ساختمان مدارس.

۲۰ سال حضور آمریکا و چالش‌های بجا مانده در افغانستان

«انعام الله سمنگانی» یکی از سخنگویان طالبان هم در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال گفته است پول‌هایی که در ظاهر به نام افغانستان سند زده شده بود، در عمل تنها چند نفر در یک چرخه فساد گسترده از آن بهره بردند و به مردم افغانستان نرسید و هیچ تغییری در زندگی مردم این کشور بوجود نیاورد.

آمریکا همچنین در گزارشی اعلام کرده است که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۸ میلیارد دلار در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده است اما کارشناسان افغان می گویند که فساد گسترده مالی در این بخش نیز مانند دیگر بخش ها وجود داشت و این پول ها حیف و میل شده است.

سیدجمال فکوری بهشتی نماینده سابق مجلس افغانستان که خود عضو یکی از هیأت های بررسی مبارزه با مواد مخدر در استانهای هلمند، قندهار و اورزگان بود، گفته است که مردمان این استانها و کشاورزان مواد مخدر به وی گفته بودند که در فصل برداشت شیره تریاک هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی در این مناطق نشست و برخاست دارند.

بهشتی گفت که وی به این باور رسیده است که آمریکایی‌ها و انگلیسی ها در قاچاق مواد مخدر دست داشتند.

زندانی کردن افغانها در زندان بگرام، انواع شکنجه و اهانت به فرهنگ، مقدسات و رفتارهای نادرست آنها نیز بخشی دیگر از قیام‌ها و سربازگیری علیه آمریکا را شدت بخشید چنانچه حامد کرزی در یکی از سخنرانی های خود در کابل به صراحت گفت زندان بگرام کارخانه طالب سازی است.

اکنون آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شده اند، سوء استفاده‌های مالی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی؛ افغانستان و مردم آن را در پرتگاه نابودی قرار داده و به گفته سازمان‌های بین المللی میلیونها نفر در خطر مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند.