شرط سازمان ملل برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان

 «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی آژانس پناهجویان سازمان ملل گفت که مسئله انتقال کمک‌ها به افغانستان موضوع پیچیده‌ای است و باید در شرایط کنونی این کشور انعطاف‌پذیر بود زیرا مسئله جان میلیون‌ها نفر در میان است.

وی افزود که ضمن حفظ فشارها بر طالبان درباره مسایل کلیدی از جمله رعایت حقوق زنان، اقلیت‌ها و دیگر مسایل، مهم است که خدمات عمومی در این کشور فعال بوده و جریان داشته باشد.

گراندی به «واشنگتن پست» گفت: «کشورهای کمک کننده تمایلی به انتقال وجوه خود از طریق مقامات طالبان ندارند، حداقل تا زمانی که برخی چیزها توسط طالبان محقق شود. ما در حال بررسی بسیاری از سیستم‌های جایگزین در سازمان ملل هستیم تا مطمئن شویم خدماتی مانند پرداخت حقوق از طریق آژانس‌های سازمان ملل کار می‌کنند».

کمیسر عالی آژانس پناهجویان سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: «زمانی که من در کابل بودم و زمانی که همکارانم آنجا بودند، همگی همین پیام را به طالبان گفتیم. اگر می‌خواهید منابع شما آزاد شود، اگر می‌خواهید کشور دوباره از حمایت توسعه‌ای اساسی جامعه بین‌المللی برخوردار شود، باید در جهت آنها گام بردارید».

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید چندی قبل در یک نشست خبری گفته بود که در موضع واشنگتن برای آزادسازی دارایی‌های این کشور تغییری به‌وجود نیامده است.

شرط سازمان ملل برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان

 سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تغییری در سیاست مربوط به منجمدسازی دارایی‌های افغانستان به‌وجود آمده است، گفت: «خیر، هیچ تغییری درباره این سیاست ایجاد نشده است».

این اظهارات در حالی بارها مطرح شده است که افغانستان به‌دلیل منجمد شدن حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌هایش توسط آمریکا در آستانه یک بحران انسانی قرار دارد.