خشم معارضان سوری از سازمان ملل

سالم المسلط رئیس ائتلاف معارضان سوری از طرح «گیر پدرسون» فرستاده سازمان ملل در سوریه برای حل بحران این کشور به شدت انتقاد کرد.

روزنامه العربی الجدید به نقل از المسلط گزارش داد، طرح پدرسون موسوم به «اقدام در برابر اقدام»، مبهم است.

وی ضمن ابراز خشم نسبت به اینکه پدرسون درباره «تغییر نظام سوریه » سخن نگفته است، مدعی شد که فرستاده سازمان ملل باید درباره طرح خود توضیح دهد.

«انس العبده» رئیس هیأت مذاکره کننده معارضان سوریه دوشنبه هفته جاری در دوحه به پدرسون دیدار کرد، ولی گزارشی درباره محتوای این دیدار منتشر نشد.

المسلط ضمن نادیده گرفتن نقش منفی معارضان در بحران سوریه، ادعا کرد که دولت سوریه، راهکار سیاسی را به بن بست کشانده است و یک گام نیز بر نمی‌دارد.

خشم معارضان سوری از سازمان ملل

وی با این ادعا که معارضان سوریه، به مسیر سیاسی حل بحران سوریه، پایبند هستند، گفت که احتمالا به زودی سوریه به اتحادیه عرب بازخواهد گشت.

این مسئول معارض ضمن ابراز ناراحتی نسبت به عادی‌سازی روابط [برخی از کشورهای عربی] به دولت سوریه، گفت که این مسئله قابل پذیرش نیست، ولی احتمالا سوریه در نشست سران به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت.

پدرسون یکشنبه هفته جاری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با قدردانی از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کمک به گفت‌وگوهای ملی و صلح و ثبات در سوریه، تلاش صادقانه جمهوری اسلامی ایران برای موفقیت وی در پیگیری روند برقراری صلح و ثبات در سوریه را مورد تأکید قرار داد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص راه حل سیاسی بحران سوریه، از ابتدای تحولات آن کشور، سازمان ملل متحد را بخشی از پیگیری راه حل سیاسی در سوریه خواند.

وی  امیرعبداللهیان حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و همچنین حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را عامل ایجاد خلل در روند راه‌حل سیاسی در سوریه برشمرد و بر ضرورت توجه جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد به این موضوعات تأکید کرد.

پدرسون نیز در این دیدار اوضاع سوریه را باثبات توصیف کرد و افزود: در شرایط حاضر هیچ یک از طرف‌ها از تغییر رژیم در این کشور صحبت نمی‌کنند .