مسکو در انتظار پاسخ آمریکا و ناتو

لاوروف پس از گفت و گو با آنالنا بائربوک همتای آلمانی خود افزود: طرح های پیشنهادی طرف روسی با توجه به هماهنگی تضمین های امنیتی قابل اعتماد و الزام آور قانونی توجهات را جلب کرد و به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیپلمات ارشد روس تاکید کرد: بار دیگر تاکید می کنم ما پیشنهادها درباره تضمین های امنیتی را به آمریکا و اعضای ناتو تحویل دادیم و همانطور که به ما وعده داده شد منتظر پاسخ به آن پیشنهادها هستیم تا مذاکرات ادامه پیدا کند.

لاوروف همچنین یادآور شد که نگرانی ها درمورد روش ناتو برای بازدارندگی روسیه در نشست با وزیر امور خارجه آلمان مورد بحث قرار گرفت.

۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر)، وزارت امور خارجه روسیه، پیش نویس توافقنامه ای بین مسکو و واشنگتن در زمینه ضمانت های امنیتی و تمهیداتی برای تضمین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد.

مسکو در انتظار پاسخ آمریکا و ناتو

رایزنی ها بین روسیه و آمریکا در مورد این مساله ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو انجام شد. همچنین جلسه شورای ناتو – روسیه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل برگزار شد و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا که در جریان آن این طرح های پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفت، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در وین تشکیل شد.

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نامه هایی را که حاوی پیشنهادات این کشور برای ارائه ضمانت های حقوقی- امنیتی درمورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان و استقرار زیر ساخت ها و تسلیحات آن در مناطق مجاور مرزهای روسیه بود به آمریکا و ناتو ارائه کرد.  

روابط روسیه و آمریکا و ناتو در هفته های اخیر پرتنش شده و مسکو هشدار داده است که در صورت استقرار تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود و عضویت اوکراین و گرجستان در این پیمان به این اقدامات پاسخ نظامی خواهد داد.