شترهای زیبا برای پیروزی در ترکیه کشتی می‌گیرند + تصاویر

«نیروانا چشم‌سیاه» و «آقای عیسی،» دو شتر نر از استان غربی «آیدین غربی» ترکیه که زین‌های رنگارنگ بر تن داشتند، با صاحبان خود دور زمین چرخیدند و سپس در حالی که هزاران نفر آنها را تشویق می‌کردند، به شدت کشتی گرفتند.


آنها به عنوان بخشی از 80 جفت یا 160 شتر در جشنواره کشتی شتر افس سلجوک، بزرگترین و معتبرترین جشنواره در نوع خود، که چهلمین دوره خود را یکشنبه جشن گرفت، رقابت می‌کردند. محل مسابقه، چندین کیلومتر دورتر از «افسوس،» محل ویرانه‌های یونان باستان قرار دارد. جشنواره‌های کوچکتری نیز در استان‌های دریای اژه و مدیترانه ترکیه برگزار می‌شود.

این رقابت در فصل جفت‌گیری شترها برگزار می شود. از آنجایی که نرها در این زمان پرخاشگرتر هستند، به خصوص زمانی که از جفت‌گیری آنها جلوگیری می‌شود، کاملاً آماده مبارزه هستند.

سیستم امتیازدهی در این رقابت‌ها برای افراد غیر آشنا، پیچیده است اما شتری که حریف خود را وادار می‌کند فریاد بزند، فرار کند، بیفتد یا زین گلدوزی‌شده خود را به زمین اندازد، برنده می‌شود.

تماشاگران و هواداران در یک روز سرد و آفتابی، از موسیقی، رقص‌های سنتی، کباب، با سوسیس و گوشت شتر لذت بردند.

یک روز قبل، شترها در یک مسابقه زیبایی رژه رفتند و با مهره‌های رنگارنگ، پارچه‌ها، زنگ‌ها و پرچم‌های ترکیه تزئین شده بودند. هیئت منصفه آنها را در حالی که در شهر قدم می‌زدند قضاوت و ارزیابی کرد.

فدراسیون فرهنگ شتر و کشتی شتر می‌گوید تاریخ دقیق شروع این سنت در آناتولی مشخص نیست اما تصور می‌شود که قدمت آن به قرن نوزدهم در میان گروه‌های عشایری رقیب بازمی‌گردد.

گروه‌های حامی حقوق حیوانات می‌گویند کشتی شتر باید ممنوع شود و به منزله سوء‌استفاده است. اگرچه قانون ترکیه برای حمایت از حیوانات، مبارزه حیوانات را ممنوع می‌کند و اصلاحیه‌ای که در تابستان گذشته اعمال شد مجازات‌های مالی و زندان را برای آن در نظر گرفت، نمایش‌های سنتی فولکلور را بدون خشونت مجاز می‌داند. کانون وکلای استانبول از قانون منع نکردن کشتی شتر انتقاد کرد و گفت این کشتی خشن است و ریشه فولکلور ندارد.