عاقبت رفاقت با بن‌سلمان و کناره‌گیری «سعد الحریری» از سیاست

« سعد الحریری » رئیس جریان المستقبل لبنان دوشنبه هفته جاری (چهارم بهمن) با صدور بیانیه‌ای انصراف از مشارکت در انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور و تعلیق فعالیت خود در عرصه سیاسی را اعلام کرد.

وب‌سایت «العهد» در گزارشی در همین باره نوشت، اگر انتخابات پارلمانی لبنان در ماه می آینده نبود شاید دلیلی برای بازگشت الحریری به بیروت و اتخاد موضعی اینچنینی وجود نداشت. اضطراب و تشویش در رفتار نمایندگان و سران المستقبل برای تعامل با موضوع انتخابات دیده می‌شود موضوعی که آمادگی‌های لجستیک، مردمی و ائتلاف بدون معطلی را می‌طلبد.

در ادامه این گزارش آمده، الحریری به دلیل فشارهای سنگین عربستان سعودی به نقطه ناامیدی رسیده و این فشارها علیرغم تمام تلاش‌های الحریری برای اعلام همبستگی با عربستان سعودی در هر مناسبتی از قبیل هر اقدام نظامی یمنی علیه ریاض و نیز هر اظهارنظر سیاسی در لبنان که شامل انتقاد از سعودی بود، کم نشد.

العهد افزود، دو دلیل برای کنار گذاشتن سعد الحریری از حلقه لطف خاندان سلطنتی سعودی وجود دارد؛ اول:سعودی-داخلی و دوم: سیاسی-لبنانی که مربوط به موضع  «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در خصوص حزب‌الله می‌شود. بن سلمان خواستار مقابله الحریری با حزب‌الله شده بود و الحریری این را به معنای جنگ داخلی اعلام کرد.

دلیل اول

این‌وبسایت لبنانی سپس نوشت، شکی نیست که خاندان الحریری از زمان «رفیق الحریری» پدر سعد، نقش سیاسی خود را در سایه روابط محکم با ملک فهد بن عبدالعزیز پادشاه اسبق عربستان به دست آوردند روابطی که منجر به شراکت تجاری شد و شرکت «سعودی اوجیه» متعلق به رفیق الحریری به  سرعت رشد کرد و درآمد آن به میلیاردها دلار رسید به نحوی که در مقدمه شرکت‌های بزرگ در جهان عرب بود. این روابط تا پس از ترور رفیق الحریری در سال ۲۰۰۵ محکم ماند و سعد مسؤولیت‌های سیاسی و مالی را به جای پدر تحویل گرفت.

العهد ادامه داد، اما امور با روی کار آمدن نسل دوم در خاندان سلطنتی سعودی شروع به تغییر کرد و پس از افشای یک فایل صوتی از الحریری که به مذاق «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی خوش نیامد روابط این دو عوض شد. محمد بن سلمان هم که پس از بن نایف ولی‌عهد شد به الحریری مانند کسی نگاه می‌کرد که بر اساس منافعش با تعدادی از شاهزادگان که در مسیر رسیدن بن سلمان به قدرت ایستاده‌اند، هم‌پیمان شده است.

عاقبت رفاقت با بن‌سلمان و کناره‌گیری «سعد الحریری» از سیاست

در ادامه گزارش مذکور آمده، محمد بن سلمان به محض ولی‌عهد شدن اقدامات خود برای گرفتن منابع قدرت از رقبایش را آغاز کرد و آنها را مجبور کرد بخش مهمی از ثروت و شرکت‌های خود را واگذار کنند و سعد الحریری نیز این بها را از طریق شرکت سعودی اوجیه پرداخت کرد (در اشاره به ورشکست شدن این شرکت). اینگونه شد که انحلال مالی الحریری مقدمه‌ای برای انحلال سیاسی وی شد. در سال 2017 در حالی که از سوی عربستان دعوت شده بود به این کشور رفت اما تحت فشار ریاض مجبور به قرائت استعفانامه خود شد.  موضوع قابل توجه آن است که خانواده سعد الحریری هنوز در ریاض هستند و علیرغم میانجی‌گری‌های محمد بن زاید ولی‌عهد امارات، به دلیل نامشخص انتقال آنها به ابوظبی میسر نشده مگر اینکه گروگان سیاسی به جای الحریری باشند.

دلیل دوم

العهد ادامه داد، دلیل دوم اصرار بن‌سلمان برای مقابله سعد الحریری با حزب‌الله بود اما «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در تخریب جایگاه الحریری نزد ولی‌عهد سعودی نقش داشت و جای وی را به عنوان مهره بهتر برای مقابله با حزب‌الله گرفت. سفیر سعودی در لبنان که در محل اقامتش را به روی الحریری قفل کرده در خفا و آشکار به محل اقامت سمیر جعجع می‌رود.

در همین رابطه هفته جاری فیلمی در شبکه‌های اجتماعی درباره تجمع حامیان سعد الحریری  در «بیت الوسط» (محل اقامت الحریری در غرب بیروت) منتشر شد که به عربستان سعودی ناسزا می‌گفتند.

همچنین حامیان سعد الحریری برخی از تصاویر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی را نیز از خیابان‌های بیروت به زیر کشیدند.

الحریری در بیانیه‌ اعلام تعلیق فعالیت سیاسی خود با ادعای اینکه این تصمیم را از سر مسئولیت‌پذیری خود گرفته است، مدعی شد، مسائلی نظیر آنچه نفوذ ایران، سردرگمی جامعه بین‌المللی، شکاف ملی، طائفه‌گری و فرسودگی دولت موجب متقاعد شدنش برای این امر شده است.