آمریکا کره شمالی را تهدید به تحریم کرد

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی در جمع خبرنگاران افزود که پرتاب اخیر موشک میانبرد بالستیک از سوی کره شمالی، یک تشدید قابل توجه در نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و منطقه را بی ثبات تر می کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه واشنگتن این اقدام غیر قانونی را محکوم می کند، اظهار داشت آزمایش ۹ موشک بالستیک در ماه ژانویه از سوی کره شمالی، بیشترین تعداد آزمایش موشک های بالستیک در یک ماه در تاریخ برنامه موشکی کره شمالی است.

گرینفیلد تصریح کرد ما از همه اعضای شورای امنیت می خواهیم تا این اقدامات غیر قانونی را به صورت متحد محکوم کنند. سکوت کنونی شورای امنیت خطرناک است و باعث می شود کره شمالی در جامعه جهانی اختلاف بیشتری ایجاد کرده و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را عادی سازی کند و همچنین به بی ثباتی بیشتر منطقه منجر می شود.

وی تاکید کرد تحریم های بین المللی ابزار مهمی برای رسیدگی به تهدید برنامه غیر قانونی موشکی بالستیک کره شمالی است. ما دوباره از کره شمالی می خواهیم تا اقدامات بی ثبات کننده خود را متوقف کند و به مذاکره بازگردد.

وی در عین حال مدعی شد  ما متعهد به دیپلماسی و مذاکره هستیم و انتظار داریم کره شمالی نیز به این امر متعهد شود تا تنش های منطقه ای کاهش یابد و صلح و امنیت بین المللی تضمین شود.

نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی به درخواست آمریکا و حمایت انگلیس و فرانسه و در پی آزمایش های موشکی پیونگ یانگ  عصر جمعه به وقت محلی برگزار شد.

کره شمالی روز دوشنبه آزمایش موشکی میان‌برد بالستیک موسوم به هواسونگ- ۱۲ خود را تایید و اعلام کرد هدف از این پرتاب، تایید سلامت سیستم تسلیحاتی این موشک بوده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کی سی ان‌ای) درباره آزمایش های موشکی جدید کره شمالی اعلام کرد: هدف از شلیک آزمایشی، ارزیابی موشک در حال تولید و استقرار و تأیید سلامت کلی سیستم تسلیحاتی آن بود.

این خبرگزاری افزود: این پرتاب آزمایشی، دقت، امنیت و اثربخشی عملکرد سیستم تسلیحاتی موشک نوع هواسونگ-۱۲ را که در حال تولید است، تأیید کرد.

در همین حال، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی از قول یک منبع نظامی نوشت که تخمین زده می‌شود سرعت موشک میان‌برد بالستیکی که توسط پیونگ‌یانگ مورد آزمایش قرار گرفت،  «۱۶ ماخ» یا ۱۶ برابر سرعت صوت بوده است.

به گزارش اسپوتنیک،  این موشک دارای بالاترین برد در میان موشک‌های آزمایش شده از سوی پیونگ یانگ از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

آمریکا کره شمالی را تهدید به تحریم کرد

پیونگ یانگ در یک ماه اخیر چهار آزمایش دیگر از جمله شلیک موشک‌های مافوق صوت در ۵ و ۱۱ (۱۵ و ۲۱ دی ماه) ژانویه را انجام داد.

کره شمالی معتقد است تهدیدها و دشمنی واشنگتن به جای خطرناکی رسیده است و با اشاره به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی و استقرار سلاح‌های استراتژیک در منطقه و اعمال تحریم‌های مستقل در کنار تحریم‌های سازمان ملل متحد باید برای مقابله طولانی مدت با امپریالیسم آمریکا آمادگی بیشتری داشته باشد.