کمک ۳۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین

دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی در دیداری با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از استمرار حمایت این نهاد از مردم و اقتصاد اوکراین در کوتاه و درازمدت خبر داد. 

آمریکا نیز هفته گذشته پیشنهاد ضمانت وام یک میلیارد دلاری به اوکراین ارائه داد.

بانک جهانی در پی این دیدار که در حاشیه نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفت، در بیانیه‌ای اعلام کرد کمک‌های مالی بعدی نیز در پی کمک مالی اولیه همراه با اصلاحات بیشتر در بخش های مختلف از جمله اقلیم و انرژی ارائه می‌شود. مالپاس و زلنسکی همچنین در مورد مجموعه‌ای از پروژه‌های مختلف شامل استفاده کارآمدتر از انرژی، زیرساخت‌ها، خطوط راه‌آهن و تقویت اقتصاد و فرصت های شغلی در شرق  اوکراین رایزنی کردند. 

دور جدید تنش‌های روسیه و اوکراین به دلیل تلاش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای عضویت اوکراین در این سازمان آغاز شد. مسکو اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) به آمریکا و ناتو پیشنهاداتی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی به این کشور داد تا در وهله اول ناتو به شرق گسترش نیابد و روند عضویت اوکراین در این سازمان متوقف شود. اما این ابتکار مسکو ازطرف کشورهای غربی رد شد. گفت‌وگوهای روسیه و آمریکا نیز ماه ژانویه (۲۰ و ۲۱ دی) بی نتیجه ماند و هر کدام نیروهایی در مرزهای اوکراین مستقر کرده‌اند.  

کمک ۳۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین

روسیه در بحبوحه بحرانی که در شرق اروپا ایجاد شده، اعلام کرده قصد حمله به کشوری را ندارد و خواستار عدم گسترش و استقرار نیروهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش است. مسکو همچنین هشدار داده اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است. برخی کشورها طی هفته‌های اخیر دیپلمات های خود را از کی‌یف خارج کرده و شماری نیز به اتباع خود در مورد سفر یا حضور در اوکراین هشدار داده‌اند.