اقدامات حفاظتی روسیه برای مقابله با تحریم‌ها

"دیمیتری بیریچوسکی" مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری اعلام کرد که در مواجهه با فشار تحریمها ، این کشور اقدامات قابل توجهی را برای حمایت از اقتصاد و حفاظت از منافع اقتصادی کشور در نظر گرفته است.

به گفته وی، به طور خاص، صحبت بر سر اقداماتی از این قبیل است:

- کاهش استفاده از دلار هم در ذخایر بین‌المللی داخلی و هم در تسویه حساب‌های خارجی؛

- تغییر توجه به بازارهای سرمایه جایگزین برای بازارهای غربی؛

- استفاده از کانال‌های مطمئن و امن برای انتقال اطلاعات مالی.

- افزایش سهم پرداخت‌های متقابل با شرکای خارجی به ارزهای ملی؛

- ایجاد روابط مستقیم بین بانکی با شرکای تجاری عمده.

این دیپلمات ادامه داد: «اقتصاد روسیه در شرایط افزایش خطر تحریم‌ها باید توان مقابله با آنها را داشته باشد و امکانات لازم برای این منظور وجود دارد. ما بر این عقیده هستیم که بازار داخلی و روابط اقتصادی خارجی روسیه به تدریج می تواند با شرایط متغیر تطبیق پیدا کند و کشور ما از حاشیه امن لازم برای انجام تحولات مناسب، الگوی توسعه اقتصادی و تنظیم سیاست مالی برخوردار است.»

این مقام وزارت خارجه ادامه داد، مسکو هنوز مسئله بازنگری در روابط با سازمان تجارت جهانی - WTO را مطرح نکرده و گام‌های بعدی مشروط به منافع ملی و توسعه روند اوضاع در این سازمان خواهد بود. وی گفت: «مسکو آماده به چالش کشیدن محدودیت‌های تجاری است که برخلاف قوانین و هنجارهای سازمان تجارت جهانی اتخاذ شده است. محدودیت‌های تجاری غیرقانونی اعمال شده توسط سایر کشورهای عضو، ناقض موافقت نامه‌های چند جانبه و تعهدات خود این سازمان در قبال اعضای آن است.»

تحریم‌های غرب علیه روسیه غیرواقع بینانه است

مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه در این مصاحبه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا همچنان خواستار افزایش بیشتر فشار تحریم‌ها بر روسیه است، اعلام کرد: «تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه صدمات زیادی به شهروندان کشورهای اروپایی وارد می‌کند و در واقع، تصمیم برای اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه مسکو، اقدامی غیرمنطقی است و چنین سیاستی از سوی غرب کاملاً مغایر با واقعیت است.»

این دیپلمات روس یادآور شد که مسکو بارها یادآور شده که اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا غیرقانونی است و پایه‌های حقوق بین الملل را تضعیف کرده و در عین حال آنها با منافع خود اتحادیه اروپا نیز در تضاد هستند.

دیمیتری بیریچوسکی همچنین اعلام کرد که امتناع غرب از استفاده از خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-2"  منجر به افزایش سریع قیمت گاز در بازار اروپا شده است. وی با انتقاد از برخورد سیاسی با این طرح اقتصادی، تاکید کرد که راه اندازی این خط لوله "به نفع هر دو طرف روسی و اروپایی خواهد بود".

پیش از این الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه هشدار داده بود که مسکو ممکن است پس از توقف راه اندازی خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-2"، تحریم‎های تلافی جویانه‌ای اعمال کند. به گفته وی، مسکو حق دارد عرضه گاز از طریق خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-1" را ممنوع کند، البته هنوز چنین تصمیمی نگرفته است.

اقدامات حفاظتی روسیه برای مقابله با تحریم‌ها

روسیه در صدر کشورهای تحریم شده در جهان قرار گرفته است 

به گزارش سرویس ردیابی تحریم‌ها - Castellum.AI، روسیه به کشوری تبدیل شده که در چند سال اخیر بیشترین تحریم‌ها علیه آن اعمال شده است و از 24 فوریه ( 5 اسفند ماه) دو هزار و 778 اقدام محدود کننده جدید دیگر به این فهرست اضافه شده است. بدین ترتیب روسیه صدرنشین کشورهای تحریم شده قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است، با احتساب محدودیت‌های اعمال شده قبل از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، در مجموع 5 هزار و 532 تحریم علیه فدراسیون روسیه از سال 2014 تا تاریخ 7 مارس (16 اسفند) اعمال شده است. بنابراین روسیه بسیار جلوتر از ایران، سوریه و کره شمالی است که در رده بعدی این فهرست قرار دارد.

طبق این اطلاعات، کشورهای ایالات متحده (یک هزار و 194)، کانادا (908)، سوئیس (824)، اتحادیه اروپا (766) و فرانسه (760) بیشترین تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند که بخش قابل توجهی از این محدودیت‌ها فردی هستند.