راه حل مضحک سمیر جعجع برای حل بحران لبنان

« سمیر جعجع » رئیس حزب القوات اللبنانیه که وابسته به عربستان سعودی است، مدعی شد که تنها راه حل بحران لبنان بازگشت عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان است.

القوات اللبنانیه که وابسته به ریاض است، چندی پیش کشتار فجیع بیروت را رقم زد. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز با بیان اینکه برنامه حزب القوات، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است، تأکید کرد، القوات با داعش و النصره در سوریه متحد شد و این حزب بزرگترین تهدید علیه مسیحیان لبنان است.

این در حالی است که فراکسیون پارلمانی «الوفاء للمقاومة» وابسته به حزب الله اخیرا تأکید کرد که عربستان سعودی، مسئول ایجاد بحران اخیر علیه لبنان است.

راه حل مضحک سمیر جعجع برای حل بحران لبنان

پایگاه خبری «عربی-۲۱» به نقل از جعجع گزارش داد، وضعیت لبنان بسیار پیچیده بوده و بحران اوکراین و روسیه نیز وضعیت لبنان را پیچیده‌تر کرده است؛ زیرا قیمت کالاهای مصرفی از جمله نان، سوخت و کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات لبنان با صندوق بین‌المللی پول تا پیش از انتخابات پارلمانی این کشور به نتیجه نخواهد رسید، ادعا کرد: «آیا از الان تا 25 اردیبهشت مردم را در دریای درد و رنج رها کنیم؟ طبیعتا نه. ولی در عین حال، حسابی بر روی حکومت کنونی باز نمی‌کنم».

رهبر حزب القوات اللبنانیه با این ادعا که تنها راهکار، «کمک برادران خلیجی و در صدر آن عربستان سعودی است»،  مدعی شد: «از سران سعودی و خلیجی می‌خواهم که در موضع خود نسبت به لبنان، بازنگری کنند... من به پیش از انتخابات، هیچ امیدی ندارم».

جعجع که متحد عربستان در لبنان است، پیش از این نیز چنین ادعاهایی را مطرح کرده است. وی حتی به حمله اخیر حزب الله به رژیم صهیونیستی هم اعتراض و ادعا کرد که چنین حملاتی باعث وخامت وضعیت لبنان خواهد شد.

تنش‌ میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی پیشین لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.