سویه نوظهور دلتاکرون تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

ویروس شناسان موسسه پاستور در پاریس، پس از مشاهده چندین مورد مبتلا به کووید-۱۹ در برخی مناطق فرانسه و با بررسی ژنوم ویروس افراد مبتلا، عفونت ویروسی ناشی از سویه جدید " دلتاکرون " را در این افراد تائید کردند.

دلتاکرون که به عنوان جدیدترین سویه ویروس کرونا شناسایی شده، سرایت آن در برخی مناطق فرانسه و آمریکا تائید گردیده است.

در پی تحقیقات آزمایشگاهی در قبرس بر روی این سویه که در نتیجه جهش و ترکیب سویه های اومیکرون و دلتا به وجود آمده، نگرانی هایی در اوایل سال جدید میلادی مطرح شد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک نشست توجیهی در تاریخ ۹ مارس (۱۸ اسفند) اعلام کرد که مبتلایان به این سویه در هلند و دانمارک نیز مشاهده شده اند.

سویه دلتاکرون چیست؟

دانشمندان می گویند ستون اصلی این سویه از دلتا مشتق شده در حالی که سنبله آن (بخشی از ویروس که خود را به سلول های انسانی می چسباند) از اومیکرون است.

به گفته دانشمندان ویروس های ترکیبی زمانی به وجود می آیند که شخص میزبان به طور همزمان به دو نوع ویروس آلوده شود و سلول های آنها با هم تکثیر شوند.

«ماریا ون کرکوف» سرپرست فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت که این جهش به ویژه با توجه به گسترش سریع سویه های دلتا و اومیکرون قابل انتظار بود.

آیا باید نگران ظهور این سویه جدید باشیم؟

در حالیکه نوع دلتا عوارض شدیدی در مبتلایان  برجای می گذاشت، سویه اومیکرون به مراتب خفیف تر بود و و برتری آن نسبت به سویه دلتا، مسری تر بودن بشمار می رفت. لذا برخی نگران هستند ترکیب این دو بتواند ویروس قدرتمندتری ایجاد کند.  

با این حال، دانشمندان تاکید دارند اکنون که ایمنی قابل توجهی در جوامع انسانی در برابر هر دو سویه وجود دارد، دلیلی ندارد که فکر کنیم واکسن ها در برابر سویه جدید ترکیبی بی اثر هستند.

«دکتر ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا در مورد ظهور دلتاکرون گفت: مشاهدات ویروس حاکی از آن است که احتمالا سویه جدید جای نگرانی ندارد.  

دکتر ون کرکوف نیز با بیان اینکه تاکنون اثری از وخامت حال افراد مبتلا به این سویه دیده نشده، تاکید کرد مطالعات برای ردیابی عوارض آن ادامه خواهد یافت.

«ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند، افزود: «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.

خبر ظهور سویه دلتاکرون برای نخستین بار در تاریخ ۷ ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی) توسط یک ویروس شناس قبرسی گزارش شد. دلتاکرون به دلیل دارابودن مشخصات هر دو سویه اومیکرون و دلتا به نگرانی ها در خصوص ظهور سویه ای قدرتمند از ویروس کرونا دامن زده است.

سویه نوظهور دلتاکرون تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در جهان تاکنون بیش از ۴۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا شده و بالغ بر ۶ میلیون و ۶۶ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.