ارسال ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین توسط واشنگتن

در حالی که بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به سی‌ونهمین روز خود وارد شده، آمریکا و کشورهای غربی همچنان به دمیدن در آتش جنگ در شرق اروپا ادامه می‌دهند.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه حمایت‌های نظامی خود از اوکراین با هدف ضربه‌زدن به امنیت ملی روسیه، بامداد امروز (شنبه) اعلام کرد ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی بیشتر به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این کمک امنیتی هنگفت شامل سامانه‌های موشکی هدایت شونده لیزری، پهپادهای تهاجمی و تجهیزات تصویربرداری ماهواره‌ای خواهد بود.

ارسال ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین توسط واشنگتن

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای درباره این کمک‌ها توضیح داد: «این اطلاعیه، آغاز فرآیند قرارداد برای ارائه توانمندی‌های نظامی جدید به نیروهای مسلح اوکراین است».

پیش از این نیز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود از کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به بودجه عمومی این کشور خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.