مسکو ادعای کی‌یف درباره حمله موشکی به ایستگاه راه‌آهن را رد کرد

وزارت دفاع روسیه ادعای کی‌یف مبنی بر اصابت موشک روسی به ایستگاه راه‌آهن «کراماتورسک» را رد کرد و آن را ادعایی تحریک آمیز خواند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این وزارتخانه اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه در روز هشتم آوریل (امروز، جمعه) هیچ ماموریتی در شهر کراماتورسک انجام ندادند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود افزود: موشک‌های بالستیک «توچکا-یو» که قطعات آن در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در کراماتورسک پراکنده شده‌، تنها توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شود.

پیش از این، «ادوارد باسورین» سخنگوی نظامیان جمهوری خلق دونتسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) گفته بود که نیروهای اوکراینی یک اقدام تحریک‌آمیز عمدی را در کراماتورسک سازماندهی کردند، جایی که تخمین زده می‌شود ۳۰ نفر در نتیجه یک حمله موشکی کشته شده‌اند.

او با بیان این که ارتش اوکراین ابتدا از تخلیه شهروندان کراماتورسک و اسلاویانسک خبر داده بود و سپس با موشک بالستیک توچکا-یو این حمله را انجام داد، هشدار داد که ممکن است اقدامات تحریک‌آمیز دیگری نیز در راه باشد.

نیروهای جمهوری خلق دونتسک در کانال تلگرامی خود خبر داده بودند: حمله موشکی، منطقه‌ای را در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در کراماتورسک هدف قرار داد، جایی که تخلیه مردم محلی در حال انجام بود. قطعاتی از موشک بالستیک توچکا-یو در نزدیکی ایستگاه سقوط کرد.

به نوشته اسپوتنیک، این سامانه موشکی منسوخِ دوران شوروی در دو جمهوری شرق اوکراین یا فدراسیون روسیه ثبت نشده، با این حال، به طور فعال توسط شبه‌نظامیان اوکراینی استفاده می‌شود.

 مسکو ادعای کی‌یف درباره حمله موشکی به ایستگاه راه‌آهن را رد کرد

روسیه عملیات ویژه خود را برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین را در ۲۴ فوریه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از مسکو در میانه افزایش حملات نیروهای کی‌یف، آغاز کرد. وزارت دفاع روسیه تاکید کرده که «این عملیات منحصرا زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد، در حالی که نیروهای اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر استفاده می‌کنند و سیستم‌های تسلیحاتی را در مناطق غیرنظامی مستقر می‌کنند».

طرف اوکراینی و رسانه‌های غربی روسیه را مقصر این حمله معرفی کرده و «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در توییتی در این خصوص نوشت: روس‌ها می‌دانستند که ایستگاه قطار در کراماتورسک مملو از غیرنظامیانی است که منتظر خروج هستند. با این حال آن‌ها با یک موشک بالستیک به آن حمله کردند و حداقل ۳۰ نفر را کشتند و دست‌کم صد نفر را مجروح کردند. این یک کشتار عمدی بود. ما هر جنایتکار جنگی را به دست عدالت خواهیم سپرد.

کرملین هم دخالت روسیه در حمله موشکی به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک را رد و به تکذیبیه وزارت دفاع روسیه اشاره کرد که گفته نیروهای روسیه نوع موشک‌های استفاده شده در این حمله را بکار نمی‌برند.