افزایش اعتماد روس ها به پوتین

بر اساس نظرسنجی موسسه دولتی VTsIOM که روز جمعه منتشر شد، نسبت روس‌هایی که به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعتماد دارند از ۶۷.۲ درصد قبل از دستور آغاز عملیات در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه)، به ۸۱.۶ درصد افزایش یافته است.

این موسسه نظرسنجی اعلام کرد ۷۸.۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در آخرین نظرسنجی گفتند که اقدامات پوتین را تایید می‌کنند، در حالی که در آخرین نظرسنجی قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ۶۴.۳ درصد این اعتقاد را داشتند. نسبت افرادی که اقدامات پوتین را تایید نکردند هم از ۲۴.۴ درصد به ۱۲.۹ درصد کاهش یافت.

افزایش اعتماد روس ها به پوتین

به نوشته رویترز، نتایج این نظرسنجی، مشابه نظرسنجی‌هایی بود که در ۳۰ مارس توسط مرکز مستقل «لوادا» منتشر شد، که در آن نسبت روس‌هایی که گفتند با اقدامات پوتین موافق هستند از ۷۱ درصد در فوریه به ۸۳ درصد افزایش یافت.

طبق این گزارش، لوادا در سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه کریمه را ضمیمه کرد و جدایی‌طلبان روس زبان با حمایت مسکو کنترل بخشی از منطقه دونباس در شرق اوکراین را به دست گرفتند، افزایش مشابهی در محبوبیت پوتین ثبت کرد.

موسسه افکارسنجی VTsIOM  گفت که هر روز از ۱۶۰۰ نفر در سراسر روسیه نظرسنجی می‌کند و نظرسنجی‌‌های هفتگی آن میانگین پاسخ‌های هفت روز گذشته است. این نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، بین ۲۸ مارس و چهارم آوریل (هشتم تا ۱۵ فروردین) جمع‌آوری شد.

روسیه عملیات ویژه خود را برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین را در ۲۴ فوریه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از مسکو در میانه افزایش حملات نیروهای کی‌یف، آغاز کرد. وزارت دفاع روسیه تاکید کرده که این عملیات منحصرا زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و هدف از آن غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی این کشور است.