افزایش میزان محبوبیت پوتین از زمان اعزام نیرو به اوکراین

جنگ اوکراین بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی را از خانه‌هایشان آواره کرده، هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته، شهرها را نابود کرده و منجر به تحریم‌هایی از سوی غرب علیه روسیه شده است که استانداردهای زندگی روسی را کاهش خواهد داد.

 

نتیجه نظرسنجی پایگاه دولتی "VTsIOM" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد، ۷۸.۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اقدامات ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه را تایید می‌کنند، در حالی که در آخرین نظرسنجی این پایگاه پیش از آغاز "عملیات نظامی ویژه" این آمار ۶۴.۳ درصد بود. تعداد افرادی که اقدامات پوتین را تایید نمی‌کنند نیز از ۲۴.۴ درصد به ۱۲.۹ درصد کاهش یافته است.

رهبران غربی و اوکراین این "عملیات نظامی ویژه" روسیه را به عنوان حمله‌ای بی‌دلیل محکوم کرده‌اند. این در حالی است که کرملین تاکید دارد که مجبور بوده این عملیات را برای غیرنظامی کردن و "نازی‌زدایی" اوکراین، حفاظت از روس‌زبان‌ها و جلوگیری از تهدیدی از سوی ناتو انجام دهد.

نتیجه این نظرسنجی جدید پایگاه دولتی "VTsIOM" با نتیجه نظرسنجی ۳۰ مارس مرکز مستقل "لوادا" مشابه است. در آن نظرسنجی تعداد روس‌هایی که می‌گفتند اقدامات پوتین را تایید می‌کنند از ۷۱ درصد در ماه فوریه به ۸۳ درصد افزایش یافته بود.

مرکز لوادا در سال ۲۰۱۴ میلادی هنگامی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به مسکو الحاق کرد و جدایی‌طلبان روس‌زبان کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین را به دست گرفتند، افزایش نظیر و قابل توجهی را در میزان محبوبیت و تایید عملکرد پوتین ثبت کرد.

مردم عادی روس در داخل روسیه دسترسی اندکی به گزارشات مستقل دارند چرا که اکثر رسانه‌های برجسته که با سیاست دولت مخالف هستند در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند.

افزایش میزان محبوبیت پوتین از زمان اعزام نیرو به اوکراین

پایگاه دولتی "VTsIOM" اعلام کرد، هر روز از ۱۶۰۰ تن در سراسر روسیه نظرسنجی می‌کند و نظرسنجی‌های هفتگی آن میانگین پاسخ‌های هفت روز گذشته هستند.

این پایگاه در ادامه اظهار داشت: این نظرسنجی از ۲۸ مارس تا چهارم آوریل سال جاری میلادی انجام و روز جمعه منتشر شد.