جانسون به خاطر رسوایی پارتی گیت جریمه شد

یک سخنگوی دفتر بوریس جانسون گفت: پلیس متروپولیتن شهر لندن به این نخست وزیر انگلیس گفته است که به دلیل نقض قوانین قرنطینه مربوط به مقابله با کووید-۱۹ جریمه شده است. نخست وزیر انگلیس بیان کرد که این جریمه را پرداخت کرده است.

این مقام عنوان کرد که ریشی سوناک، وزیر دارایی دولت انگلیس نیز قرار است اخطاریه مربوط به جریمه را دریافت کند.

جانسون به بی.بی.سی عنوان کرد: "با صراحت تمام باید بگویم، در آن زمان به ذهن من خطور نکرد که این کارم (برپایی مهمانی در مقر نخست ویزی) ممکن است نقض قوانین باشد. اما البته پلیس نظرش خلاف این است و من کاملاً به نتیجه تحقیقات آنها احترام می‌گذارم."

وی افزود: اجازه دهید فوراً بگویم که جریمه را پرداخت کرده‌ام و یک بار دیگر عذرخواهی کامل می‌کنم.

پلیس پایتخت انگلیس همچنین پیشتر اعلام کرد برای افرادی که در تجمعات مربوط به مهمانی‌های برگزار شده در محل دفاتر و محل سکونت جانسون شرکت کردند بیش از ۵۰ حکم جریمه صادر خواهد کرد. این مهمانی‌ها در زمانی برگزار شد که چنین رویدادهایی در انگلیس به دلیل اجرای قوانین قرنطینه مربوط به مقابله با ویروس کرونا ممنوع بود.

این اتهامات موقعیت جانسون را در اوایل سال جاری میلادی زمانی که گروهی از قانونگذاران حزب محافظه کار او خواستار استعفایش در ضمن افول اعتماد به دولت او و محبوبیتش شدند، تهدید کرد.

اگرچه حمله روسیه به اوکراین موج اولیه واکنشها به این رسوایی را آرام کرد، اما تهدید علیه نخست‌وزیری جانسون ممکن است پس از انتشار اخبار مربوط به این احکام جریمه دوباره بروز یابد. نمایندگان محافظه کار پارلمان انگلیس گفته بودند که تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات پلیس قضاوت خود را محفوظ خواهند داشت.

سوناک هیچ بیانیه فوری علنی منتشر نکرد که این باعث شد برخی از نمایندگان حزب محافظه‌کار گمانه‌زنی کنند که او ممکن است پس از تجربه یک هفته فاجعه‌بار که در جریانش امور مالیاتی همسرش مورد مناقشه قرار گرفت، استعفا دهد. چنین اقدامی فشار زیادی را بر جانسون وارد می‌کند تا از همین رویه پیروی کند.

جانسون با طرح "عذرخواهی کامل" خود، درخواست‌ها برای استعفایش را رد کرد، اما موقعیت او در هفته‌های آینده همچنان در خطر است زیرا پلیس همچنان در حال بررسی شش تجمع دیگری است که گفته می‌شود او در آن‌ها حضور داشته است.

جانسون در بیانیه‌ای از اقامتگاه خود در چکرز عنوان کرد که "متواضعانه می‌پذیرد" که قوانین را زیر پا گذاشته است، اما همچنین مدعی شد که یک مهمانی مربوط به جشن تولد کمتر از ۱۰ دقیقه به طول انجامیده است و به همین خاطر "به ذهنش خطور نکرد" که کارش ممکن است اشتباه باشد. او مدعی شد که با حسن نیت در مجلس عوام گفته بود که همه قوانین در دفتر نخست وزیری رعایت می‌شوند.

سوناک بابت حضور در این گردهمایی "عذرخواهی بی قید و شرط" کرد و گفت که عمیقاً از بابت "ناامیدی و عصبانیت ایجاد شده" ناشی از این رسوایی پشیمان است و تایید کرد که جریمه ۵۰ پوندی را پرداخت کرده است.

جانسون به خاطر رسوایی پارتی گیت جریمه شد

اما سوناک پس از ساعت‌ها سکوتی که نمایندگان حزب محافظه‌کار را به گمانه زنی بر سر استعفای احتمالی او وا داشت تایید کرد که در سمتش باقی می‌ماند و اضافه کرد: "من در این زمان چالش‌برانگیز روی ارائه خدمات به مردم بریتانیا متمرکز هستم."

منابع نزدیک به وزیر دارایی انگلیس گزارش روزنامه تایمز مبنی بر اینکه او یک روز را صرف بررسی استعفایش کرده است، تکذیب کردند، اما توضیح بیشتری در مورد آنچه او در طول آن روز انجام داده، ندادند.

سخنگوی کری جانسون، همسر نخست وزیر انگلیس هم اظهار کرد، در حالی که او در زمان برگزاری آن مهمانی‌ها معتقد بوده که طبق قوانین آن زمان عمل می‌کند، یافته‌های پلیس لندن را می‌پذیرد و بی قید و شرط عذرخواهی می‌کند.

در همین حال کر استارمر، رهبر حزب کارگر، جانسون و سوناک، را "مردان گناهکار" خوانده و از آنها خواست تا به دلیل "بی آبرو کردن نهادهای تحت امر خود" استعفا دهند. او گفت که جانسون "مکرراً به مردم دروغ گفته است" و رفتار او "سیلی به صورت" همه کسانی است که قوانین را رعایت کرده اند و تاکید کرد: "آنها باید کناره گیری کنند."

تحقیقات کیفری مذکور در پی ادعاها و شکایات متعددی که پلیس قبلاً از بررسی آنها خودداری کرده بود مطرح شد.

یکی از مهمانی‌های جنجالی مذکور - جشن تولدی برای خود جانسون - ظاهراً در زمان اولین دوره اجرای قوانین قرنطینه مربوط به کووید-۱۹ در ژوئن ۲۰۲۰ برگزار شد. در آن زمان، اجتماعات داخل محیطهای سربسته ممنوع بود.

دو مهمانی دیگر در یک دوره عزای ملی در آستانه برگزاری خاکسپاری شاهزاده فیلیپ، همسر الیزابت دوم ملکه انگلیس برگزار شدند.