درخواست سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در ماریوپل

«امین عواد» مسئول هماهنگی امور اوکراین در سازمان ملل روز یکشنبه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در شهر ماریوپل شد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، عواد در بیانیه‌ای نوشت: «جان ده‌ها هزار نفر از جمله زنان و کودکان و سالمندان در ماریوپل در خطر است. باید درگیری‌ها همین حالا تمام شود تا جان آن‌ها نجات پیدا کند».

این مقام سازمان ملل افزود: «هرچه بیشتر تعلل کنیم جان افراد بیشتری به خطر می‌افتد. باید همین حالا و امروز به آن‌ها اجازه تخلیه ایمن شهر داده شود زیرا فردا ممکن است دیر باشد».

درخواست سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در ماریوپل

روسیه از روز جمعه اعلام کرده بود برای اعلام آتش‌بس به‌منظور خروج غیرنظامیان از منطقه صنعتی کارخانه فولاد «آزوف‌استال» که تحت محاصره قرار گرفته، آمادگی دارد.

روز شنبه قرار بود گذرگاهی برای خروج غیرنظامیان و مجروحان از این محوطه صنعتی شروع شود اما کی‌یف مدعی شد نیروهای روس مانع از تشکیل این گذرگاه شدند. نیروهای روس نیز اوکراینی‌ها را به تلاش برای بمب‌گذاری بر سر راه غیرنظامیان متهم کردند.

عواد در ادامه بیانیه خود آورده است با توجه به فرا رسیدن عید پاک مسیحیان و قرار گرفتن این روزها در ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی برای توقف درگیری‌ها است.

پیش از این، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز از طرفین درگیر در اوکراین دعوت کرده بود در مدت عید پاک مسیحیان آتش‌بس موقت برقرار کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه میزبان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواهد بود. گوترش پس از سفر به ترکیه به مسکو و کی‌یف سفر خواهد کرد.

کمتر از یک ماه پیش، ترکیه پس از تلاش‌های فراوان توانست میزبان مذاکرات میان هیأت‌های روس و اوکراینی شود اما این گفت‌وگوها نتیجه چشمگیری نداشت. وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین پیش‌تر نیز در آنتالیای ترکیه دیدار داشتند.