افزایش همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا با اوکراین

مدیر سازمان «اطلاعات ملی» آمریکا که از نهادهای تحت کنترل مستقیم رئیس‌جمهور این کشور قرار دارد، قانونگذاران کنگره را در جریان تقویت همکاری اطلاعاتی این کشور با اوکراین قرار داد.

وبگاه «بلومبرگ» در گزارشی به نقل از دو منبع مطلع آمریکایی گزارش داد: «در حالی که اوکراین با حمله نظامی مجدد روسیه در شرق و جنوب مواجه است، ایالات متحده برخی از محدودیت‌ها برای اشتراک‌گذاری اطلاعات با اوکراین را لغو کرده است».

طبق گزارش بلومبرگ، یک منبع آگاه به این رسانه آمریکایی خبر داد «ایوریل هینز» مدیر سازمان «اطلاعات ملی» طی ماه جاری میلادی به کنگره گفت که همکاری اطلاعاتی آمریکا با اوکراین بیشتر و برخی محدودیت‌ها برداشته شده است.

برداشتن برخی از محدودیت‌ها در زمینه اشتراک اطلاعاتی با اوکراین در شرایطی انجام شد که پیش از «مایک ترنر» عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و «مارکو روبیو» قائم مقام جمهوری‌خواه کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به جو بایدن، از او خواسته بودند این محدودیت‌ها را بردارد.

منبع مطلع بلومبرگ که به شرط ناشناس ماندن در مورد این موضوع حساس صحبت ‌کرد، به این رسانه گفت: «هدف از اشتراک گذاری گسترده (مسائل اطلاعاتی) برای کمک به اوکراین جهت دفاع و بازپس گیری احتمالی اراضی در آن مناطق (شرق و جنوب اوکراین از روسیه) است».

یکی از منابع مطلع بلومبرگ که «یک مقام اطلاعاتی» است، هم به شرط فاش نشدن نامش به این وبگاه آمریکایی گفت که «ایالات متحده به شدت در حال تبادل اطلاعات به موقع با اوکراینی‌ها از جمله در مورد مناطق تحت کنترل روسیه است».

افزایش همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا با اوکراین

انتشار خبر افزایش کمک‌های اطلاعاتی آمریکا با اوکراین در شرایطی انجام شده که دولت جو بایدن ضمن ادامه کمک‌های تسلیحاتی و مالی به اوکراین و تشدید فشارها علیه روسیه، یکشنبه هفته جاری وزرای خارجه و دفاع خود را به کی‌یف پایتخت اوکراین فرستاد.