کشتی لوکس پوتین توقیف شد

دولت ایتالیا روز جمعه دستور داد یک فروند کشتی تفریحی لوکس به ارزش تقریبا ۷۰۰ میلیون دلار که ادعا می شود به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مرتبط است، توقیف شود.

رویترز افزود: این قایق از سپتامبر گذشته در بندر «ماریا دی کارارا» ی ایتالیا در حال تعمیر بوده اما فعالیت‌های اخیر در اسکله حاکی از آن است که خدمه ممکن است در حال آماده‌سازی برای شناور کردن آن در دریا باشند.

یک منبع آگاه که از هفته ها تحقیقات درباره این کشتی مطلع است گفت پلیس ایتالیا بر این باور است که مالک این کشتی «ادوارد خودیاناتف/ Eduard Khudainatov» رئیس سابق شرکت بزرگ انرژی روس نِفت است که اکنون تحت تحریم های اتحادیه اروپا نیست.

وزارت دارایی روسیه در بیانیه اعلام دستور توقیف این کشتی، نامی از مالک آن نبرد و تنها به این نکته اشاره کرد که مالک کشتی با «عناصر برجسته و مهم در دولت روسیه» در ارتباط است.

وزارتخانه مذکور همچنین بیان کرد که مالک کشتی در فهرست تحریم های بروکسل علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین قرار ندارد اما رم از بروکسل خواسته است این موضوع را بررسی و اصلاح کند و دستور توقیف کشتی را تا زمان تصمیم بروکسل صادر کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مارس گذشته در سخنرانی در پارلمان ایتالیا از دولت این کشور خواست این کشتی را به عنوان بخشی از تلاش های گسترده اروپا برای فشار بر پوتین و همدستانش برای توقف حمله به اوکراین توقیف کند.

ایتالیا ویلاها و کشتی های تفریحی به ارزش ۹۰۰ میلیون یورو (۹۵۰ میلیون دلار) را از ثروتمندان روسی در ماه های آوریل و مارس مصادره کرده است. این افراد به طور مدام برای تعطیلات به این کشور می آمدند و املاکی را در مناطق لوکس روسیه خریداری کرده اند.

با این حال، پلیس ایتالیا به خبرگزاری رویترز گفته است که آنها برای شناسایی مالک واقعی کشتی تفریحی «شهرزاد»، که در جزایر کیمن ثبت شده و توسط شرکت آلمانی «لورسن/ Luerssen» ساخته شده، تلاش کرده اند.

این کشتی تفریحی که در سال ۲۰۲۰ به صاحب اسرارآمیز خود تحویل داده شد، دارای دو سکوی فرود هلیکوپتر است و می تواند میزبان ۱۸ مهمان و ۴۰ خدمه باشد.

سازمانی که الکسی ناوالی منتقد سرسخت پوتین تاسیس کرده است در مارس گذشته گزارشی را منتشر کرد و در آن مدعی شد شواهدی دارد که نشان می دهد این کشتی متعلق به پوتین است.

کشتی لوکس پوتین توقیف شد

این سازمان گفته که بسیاری از خدمه این کشتی از اعضای سرویس حفاظت فدرال روسیه (FSO) هستند که وظیفه حفاظت از رئیس جمهور روسیه را بر عهده دارد.

رویترز نوشت: کرملین از پاسخ به سوال این رسانه درباره این که آیا پوتین مالک این کشتی است و یا اعضای  سرویس حفاظت فدرال خدمه آن را تشکیل می دهند خودداری کرده است.