افزایش شمار مبتلایان به آبله میمون در اروپا

پس از یافتن بیش از ۱۰۰ مورد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون در اروپا ، سازمان جهانی بهداشت درخواست برگزاری جلسه اضطراری درباره شیوع این ویروس را داد. فرانسه، بلژیک و آلمان نیز اولین موارد ابتلا به این بیماری در کشور خود را گزارش دادند. با افزایش تعداد موارد شناسایی شده در چندین کشور اروپایی، مؤسسه رابرت کخ آلمان از افرادی که از غرب آفریقا بازگشته‌اند خواسته در صورت مشاهده هرگونه تغییر پوستی سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش رویترز، تا به حال موارد ابتلا به آبله میمون در حداقل ۸ کشور اروپایی گزارش شده است. این کشور‌ها شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلیس است. افزون بر این، موارد ابتلا به این ویروس در آمریکای شمالی و استرالیا هم مشاهده شده و آلمان از آن به عنوان بزرگ‌ترین شیوع در اروپا یاد کرده است. گفته می‌شود در شبانه‌روز گذشته، تعداد مبتلایان در انگلیس دو برابر شده است.

فابیان لندرتز، از مؤسسه پژوهشی رابرت کخ، شیوع این بیماری را یک اپیدمی توصیف کرد، اما گفت بعید است که این اپیدمی طولانی مدت باشد. مبتلایان را می‌توان به راحتی از هم جدا کرد و همچنین دارو‌ها و واکسن‌های مؤثری وجود دارد که در صورت لزوم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با این حال، رئیس سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفته که نگران است با تجمع مردم برای مهمانی‌ها و جشنواره‌ها در تابستان، روند ابتلا در منطقه تسریع شود.

واکسن خاصی برای آبله میمون وجود ندارد، اما داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌های مورد استفاده برای ریشه‌کن کردن آبله تا ۸۵ درصد علیه آبله میمون نیز مؤثر هستند.

افزایش شمار مبتلایان به آبله میمون در اروپا

آبله میمون که اولین‌بار در میمون‌ها مشاهده شد معمولا از طریق تماس مستقیم با پوست یا مایعات بدن گسترش می‌یابد. این ویروس از سال ۱۹۷۰ تنها در آفریقا مشاهده شده بود و اکنون گسترش آن به خارج آفریقا با سرعت زیاد موجب نگرانی شده است. با این حال از آن‌جایی که قابلیت انتقال آن به اندازه کرونا بالا نیست، دانشمندان انتظار ندارند آبله میمون به یک بیماری همه‌گیر دیگر تبدیل شود.

تب و ضایعات پوستی از مهم‌ترین علائم این بیماری هستند. آبله میمون معمولا خفیف بوده و بیمار ظرف ۲ تا ۳ هفته بهبود می‌یابد. با این حال، موارد نادری از مرگ در مبتلایان مشاهده شده است.