آمریکا ناتوان در کنترل خشونت‌های مسلحانه

این روزها خشونت مسلحانه در آمریکا آنچنان از کنترل دولت و پلیس خارج شده که شهروندان آمریکایی هر لحظه غافلگیر می شوند چرا که دایره قربانیان و جنایتکاران گسترده تر شده و دیگر زمان انجام این جنایت ها موکول به آخر هفته‌های میلادی نیست.

قتل جورج فلوید سیاهپوست در ۲۵ مه سال ۲۰۲۰ میلادی ( پنجم  خردادماه سال ۱۳۹۹) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا زیر زانوی درک شووین افسر پلیس سفید پوست آمریکا منجر به بزرگترین اعتراض علیه بی عدالتی نژادی در آمریکا  در چند نسل اخیر شد.

مردم آمریکا در سراسر این کشور همچنان خواستار برقراری عدالت در  مورد قتل‌های داونته رایت، ریشارد بروکس، دانیل پرود، برونا تیلور و بسیاری دیگر هستند. پرونده سه مرد سفیدپوست متهم به قتل احمد آربری هنگامی که او سال گذشته در حال دویدن در جورجیا بود، انتقادات گسترده در آمریکا را به دنبال داشت.

 برخی ایالت های آمریکا اگرچه سیاست های خود را تغییر داده اند، اما فهرست رو به رشد کشته شدن سیاهپوستان در آمریکا همچون جنایت اخیر در فروشگاهی در بوفالو نیویورک نشان می دهد که آمریکا به رغم ادعای برتری در زمینه حقوق بشر، مسیر طولانی در نابودی نژاد پرستی دارد.

جورج فلوید در آخرین لحظات عمرش به درک شوین پلیس سفیدپوستی که وزنش را روی گردن او انداخته بود، می گفت: "نمی‌توانم نفس بکشم." حالا بسیاری از شهروندان آمریکایی از جمله ۱۹ دانش آموز مدرسه ابتدایی شهر اوالد ایالت تگزاس و معلم آنها مانند جورج فلوید نمی توانند نفس بکشند.

« گرگ ابوت» فرماندار تگزاس اعلام کرده است فرد تیرانداز یک نوجوان ۱۸ ساله به نام سالوادور  راموس بوده است. وی پس از خروج از خودروی خود با یک اسلحه کمری و اسلحه اتوماتیک وارد این مدرسه شده و به سمت دانش آموزان شلیک کرده است.

تیراندازی در تگزاس یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها در مدرسه‌ای در آمریکا بعد از حادثه کنتیکت است. در حادثه کنتیکت در دسامبر ۲۰۱۲ یک مرد مسلح با حمله به دبستان سندی هوک باعث مرگ ۲۶ نفر از جمله ۲۰ کودک ۵ تا ۱۰ ساله شد.

بر اساس گزارش ها، شهر اوالد که اکثریت آن را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند در ۷۷ مایلی غرب شهر "سن آنتونیو" قرار دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون، آمریکا شاهد حدود ۲۰۰ تیراندازی کور بوده است.

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه از منظر امنیتی، آمریکا را تهدید می‌کند، تروریست بین‌الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

این گروه غیردولتی گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است.

نظرسنجی جدید واشنگتن پست- موسسه آیپسوس نشان داد که ۷۵ درصد از سیاه پوستان آمریکایی نگران آن هستند که به دلیل نژاد خود مورد حمله فیزیکی قرار بگیرند.

آمریکا ناتوان در کنترل خشونت‌های مسلحانه

 تارنمای هیل نوشت: این نظرسنجی نشان داد سه چهارم از سیاه پوستان آمریکایی می گویند نگران آن هستند که خودشان یا نزدیکانشان، به دلیل نژاد سیاه داشتن مورد تعرض فیزیکی قرار گیرند.

اذعان بایدن به سرعت بالای تیراندازی‌ها در آمریکا

قانون اجازه حمل اسلحه یکی از قوانین مورد مناقشه در آمریکا است. عده بسیاری از مردم خواستار اعمال کنترل و محدودیت‌های شدیدتر در زمینه فروش سلاح هستند و عده‌ای دیگر معتقدند هیچ قانونی نباید حق آمریکایی‌ها برای حمل سلاح را به خطر بیندازد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی قتل عام کودکان دبستانی در تگزاس با اذعان به سرعت بالای تیراندازی های دسته جمعی در کشورش، خواستار مقابله با لابی اسلحه شد.

 رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب در سخنانی خطاب به مردم آمریکا با بیان این پرسش که  چرا تیراندازی های دسته جمعی به صورت مکرر در آمریکا رخ می دهند؟ اذعان کرد که تیراندازی های دسته جمعی با سرعتی که در آمریکا رخ می دهد، در مناطق دیگر جهان وجود ندارد.

بایدن گفت: در کشورهای دیگر آنها با مشکلات روانی مواجه هستند یا اختلافات داخلی دارند و افرادی در این کشورها کشته می شوند اما این نوع تیراندازی های دسته جمعی  با سرعتی  که در آمریکا اتفاق می افتد، در مناطق دیگر جهان نیست.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: چرا حاضریم با این قتل عام زندگی کنیم؟ چرا اجازه می دهیم این اتفاق بیفتد؟ شجاعت ما برای مقابله و ایستادگی در مقابل لابی‌گران و دلالان کجا رفته است؟

درخواست از کنگره برای تصویب قانون ایمنی اسلحه

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نیز از کنگره کشورش خواست قانون ایمنی اسلحه را تصویب کند.

وی افزود: ما می دانیم قوانین اسلحه نمی توانند از وقوع هرگونه فاجعه جلوگیری کنند، اما می دانیم آنها کار می کنند و تاثیر مثبتی دارند. زمانی که قانون ممنوعیت سلاح های تهاجمی را تصویب کردیم، موارد تیراندازی های دسته جمعی کاهش یافتند. زمانی که این قانون منقضی شد، تیراندازی های دسته جمعی افزایش یافتند.

بایدن گفت: اینکه یک نوجوان ۱۸ ساله می تواند وارد یک فروشگاه شده و سلاح های تهاجمی خریداری کند اشتباه است. شما جز کشتن به اینگونه سلاح ها نیاز ندارید.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد:  تولید کنندگان سلاح دو دهه است که به صورت فشرده درحال فروش سلاح های تهاجمی در بازار بوده اند و بیشترین سود را از  فروش آنها برده اند. این بسیار بد است. به خاطر خدا بیایید این شجاعت را داشته باشیم و در مقابل این صنعت ایستادگی کنیم.

به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

شمار دقیق سلاح‌هایی که در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

بایدن همچنین در سخنانی گفت: ما باید از خود بپرسیم که چه زمانی اقدام خواهیم کرد تا سطح  کشتار در این کشور را تغییر دهیم. من از آنچه در این کشور رخ می دهد خسته شده و از آن بیزارم.

او گفت که اصلاحات "عقلانی" در قوانین اسلحه در آمریکا از وقوع همه فجایع جلوگیری نمی‌کند، اما همچنان تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و تأثیر منفی بر متمم دوم در قانون اساسی (که حمله اسلحه در آمریکا را حق مردم می داند) نخواهد داشت.

بایدن گفت که متمم دوم مطلق نیست. وقتی تصویب شد، نمی توانستید انواع خاصی از سلاح ها را داشته باشید. همیشه محدودیت هایی وجود داشته است. شجاعت ایستادن در مقابل یک لابی بسیار قدرتمند کجاست؟

شبکه سی ان ان اخیرا در گزارشی درباره معضل حمل آزادانه سلاح در ایالات متحده نوشت طبق مطالعاتی که از سوی سازمان سختگیری قوانین اسلحه موجب نجات زندگی" در ۵۰ ایالت آمریکا انجام شده، ارتباط مستقیمی بین ایالت هایی که  سختگیری در اعمال قوانین حمل سلاح در آنها به کار گرفته می شود  و آنهایی که سستی در اعمال آن می‌کنند با میزان خشونت با اسلحه وجود دارد.

بر اساس گزارش سی ان ان، در ایالت می سی سی پی که ضعیف ترین سختگیریها را در اعمال قوانین مربوط به حمل سلاح دارد، سال ۲۰۲۰ میلادی بدترین وضعیت خشونت با سلاح گرم را تجربه کرده، اما در ایالت کالیفرنیا که سخت‌ترین قوانین مربوط به حمل سلاح در آن به کار گرفته شده تنها ۸ مورد تیراندازی به ثبت رسیده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پی قتل عام کودکان دبستانی در تگزاس حساب کاربری خود در  توئیتر نوشت: در سراسر آمریکا، والدین آمریکایی درحالی که فرزندان خود را به رختخواب می‌برند، داستان و لالایی برای آنها می‌خوانند، در گوشه ذهن خود نگران هستند که فردا پس از بردن  فرزندانشان به مدرسه یا به فروشگاه یا هر مکان عمومی دیگری چه اتفاقی می‌افتد.

اوباما با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان گفت: ما عصبانی هستیم. پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از حادثه سندی هوک و ۱۰ روز پس از تیراندازی در بوفالوی نیویورک، کشور ما بار دیگر فلج شد. اما این به خاطر ترس نیست بلکه به دلیلی لابی اسلحه و یک حزب سیاسی در آمریکا است که حاضر به انجام هیچ اقدامی که بتواند از بروز این فجایع جلوگیری کند، نشده است. زمان زیادی گذشته و یک فاجعه دیگر اتفاق افتاده  که اگرچه در هیاهوی کمتر رخ داده اما بسیار ناراحت کننده است.

در تیراندازی مرگباری ۲۶ اردیبهشت ماه (۱۴۰۱) در فروشگاه مواد غذایی "تاپس فرندلی مارکت" در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو ایالت نیویورک جوانی ۱۸ ساله که به گفته پلیس تا دندان مسلح بود، با انگیزه نژادپرستانه ۱۳ نفر را به قتل رساند. بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

هیلاری کلینتون سیاستمدار آمریکایی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سنای آمریکا باید برای تصویب لایحه کنترل اسلحه، در قانون ۶۰ رای برای تصویب یک لایحه استثنا قائل شود. آنها این کار را برای افزایش سقف بدهی دولت و تایید قضات دیوان عالی انجام دادند. آنها می توانند این کار را انجام دهند تا ۱۹ خانواده دیگر خبر غیرقابل تصور مبنی کشته شدن فرزندانشان در مدرسه را دریافت نکنند. ما فقط به قانونگذارانی نیاز داریم که بخواهند جلوی بلای خشونت مسلحانه در آمریکا را بگیرند که فرزندان ما را می کشد.

اذعان سناتور آمریکایی: خرید اسلحه در آمریکا آسانتر از خرید حیوان خانگی

سناتور کریس موفی عضو دموکرات سنای آمریکا اذعان کرد که در کشورش خرید سلاح آسانتر از خرید یک حیوان خانگی است.

این سناتور آمریکایی روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی اظهار داشت: سلامت روان  تنها دلیل  تیراندازی در مدارس در آمریکا نیست بلکه دستیابی به تفنگ تهاجمی برای انجام قتل عام بسیار آسان است.  ما بیش از کشورهای دیگر جهان  بیماری روانی نداریم. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بیماران روانی در اینجا بیشتر از اروپا است.

این سناتور آمریکایی تصریح کرد: تفاوت این است که وقتی مردم در  آمریکا دارای افکار قتل دیگران هستند، می توانند به خیابان رفته و به  والمارت مراجعه کنند و اسلحه تهاجمی را راحت‌تر از خرید یک گربه یا سگ تهیه کنند. خط قرمز های بیشتری برای خرید حیوانات خانگی در آمریکا وجود دارد تا تهیه سلاح‌های تهاجمی.

مورفی اضافه کرد، تیرانداز تگزاس توانست به راحتی وارد مدرسه شود. تا وقتی که در مقابل هر مدرسه در آمریکا یک ارتش از افراد مسلح قرار ندهید،  تنها چند دقیقه طول می کشد تا فردی با سلاح تهاجمی ۲۰ یا ۳۰ نفر را بکشد.

آیا شیوه های پلیس آمریکا با امضای فرمان تغییر می کند؟

همزمان با فاجعه تگزاس و در دومین سالگرد قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا و در پیعدم همکاری کنگره آمریکا با دولت، جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه به وقت محلی در دومین سالگرد قتل جورج فلوید، فرمانی اجرایی با هدف اصلاح شیوه‌های پلیس کرد.

 به گزارش رسانه های آمریکایی، این دستور یک فهرست ملی از افسران پلیس اخراج شده به دلیل رفتار نادرست ایجاد می کند و پلیس ایالتی و محلی را تشویق می کند تا محدودیت ها در مورد استفاده از شیوه کنترل فرد از طریق فشردن گلو را تشدید کند.

این دستور همچنین انتقال تجهیزات نظامی به سازمان‌های مجری قانون را محدود می‌کند و تمام مأموران فدرال را موظف می‌کند از دوربین‌های فعال نصب شده بر روی لباس فورم استفاده کنند.

بایدن خواستار آن بود تا کنگره قانون جامع تر اصلاحات پلیس را تصویب کند. اما پس از اینکه این قانون نتوانست حمایت دو حزبی را جلب کند، کاخ سفید سال گذشته شروع به طراحی اقدامات خود کرد. بایدن قبل از امضای این دستور بار دیگر از کنگره خواست تا اقدام لازم را انجام دهد.

لایحه اصلاحات در ساختار پلیس آمریکا، که از سوی دولت بایدن به کنگره تحت عنوان  «قانون عدالت جرج فلوید در پلیس» (the George Floyd Justice in Policing Act)  ارائه شده بود، تصویب نشد.

درک شووین پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساند، با محکوم شدن در ارتباط با اتهامات وارده به ندامتگاه «اوآک پارک هایتس» (Facility-Oak Park Heights) واقع در ۲۵مایلی شرق شهر مینیاپولس واقع در ایالت مینه سوتا منتقل شد.

هیات منصفه  دادگاه در رای نهایی خود،  شووین را به قتل غیرعمد از طریق یک فعل مجرمانه (قتل درجه ۲)، قتل عمد از طریق ارتکاب یک اقدام خطرناک (قتل درجه ۳) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم گناهکار شناخت.