اشتباه پلیس آمریکا موجب قتل‌عام کودکان دبستانی در تگزاس شد

نوجوان سفید پوست ۱۸ ساله ای به نام "سالوادور  راموس" روز سه شنبه ۲۴ ماه مه (سوم خرداد ) در مدرسه ابتدایی "راب" دست به کشتار ۱۹ دانش آموز دبستانی و دو معلم آنها زد. او پیش از این قتل عام ، مادر بزرگش را به قتل رسانده بود.

تیراندازی در تگزاس یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها در مدرسه‌ای در آمریکا بعد از حادثه کنتیکت است. در حادثه کنتیکت در دسامبر ۲۰۱۲ یک مرد مسلح با حمله به دبستان سندی هوک باعث مرگ ۲۶ نفر از جمله ۲۰ کودک ۵ تا ۱۰ ساله شد.

"استیون مک کرا" مدیر بخش امنیت عمومی تگزاس روز جمعه به وقت محلی گفت، تصمیم فرمانده عملیاتی پلیس حاضر در محل  برای عدم ورود به مدرسه پس از وقوع تیراندازی و انتظار برای رسیدن نیروهای ویژه اشتباه بود.

مک‌کرا در نشستی خبری افزود افسران پلیس به این نتیجه رسیده بودند که در این وضعیت مظنون محاصره شده و زمان کافی برای خارج کردن کودکان و رسیدن تیم ویژه به محل حادثه وجود دارد .

وی اضافه کرد: ۱۹ افسر پلیس در محل حضور داشتند. فرمانده عملیاتی معتقد بود که او به تجهیزات بیشتر و افسران بیشتری برای انجام یک عملیات نیاز دارد. از نظر من این تصمیم اشتباه بود.

مدیر بخش امنیت عمومی تگزاس ادامه داد: با توجه به اینکه یک تیرانداز فعال در مدرسه حضور داشت، افسران پلیس باید هرچه زودتر وارد کلاس می شدند.

به گفته این مقام آمریکایی، حدود یک ساعت طول کشیده است تا افسران پلیس وارد مدرسه شده و فرد تیرانداز را در یک کلاس از پا درآورند.

مک کرا همچنین گفت که فرد تیرانداز پیش از حمله به این مدرسه به صورت خصوصی به دوستان خود در فیسبوک پیام داده و آنها را از قتل مادربزرگ و قصد خود برای رفتن به مدرسه آگاه ساخته است. وی در طول یک ساعت حضور خود در مدرسه، بیش از ۱۰۰ گلوله شلیک کرده بود.

بر اساس گزارش ها، شهر اوالد که اکثریت آن را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند در ۷۷ مایلی غرب شهر "سن آنتونیو" قرار دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون، آمریکا شاهد حدود ۲۰۰ تیراندازی کور بوده است.

در تیراندازی مرگبار ۲۶ اردیبهشت ماه (۱۴۰۱) نیز در فروشگاه مواد غذایی "تاپس فرندلی مارکت" در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو ایالت نیویورک جوانی ۱۸ ساله که به گفته پلیس تا دندان مسلح بود، با انگیزه نژادپرستانه ۱۳ نفر را به قتل رساند. بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

اشتباه پلیس آمریکا موجب قتل‌عام کودکان دبستانی در تگزاس شد

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه از منظر امنیتی، آمریکا را تهدید می‌کند، تروریست بین‌الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می‌رود.

قانون اجازه حمل اسلحه یکی از قوانین مورد مناقشه در آمریکا است. عده بسیاری از مردم خواستار اعمال کنترل و محدودیت‌های شدیدتر در زمینه فروش سلاح هستند و عده‌ای دیگر معتقدند هیچ قانونی نباید حق آمریکایی‌ها برای حمل سلاح را به خطر بیندازد.

سناتور کریس موفی عضو دموکرات سنای آمریکا اذعان کرده است که در کشورش خرید سلاح آسانتر از خرید یک حیوان خانگی است.

این سناتور آمریکایی در سخنانی اظهار داشت: سلامت روان  تنها دلیل  تیراندازی در مدارس در آمریکا نیست بلکه دستیابی به تفنگ تهاجمی برای انجام قتل عام بسیار آسان است.  ما بیش از کشورهای دیگر جهان  بیماری روانی نداریم. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بیماران روانی در اینجا بیشتر از اروپا است. تفاوت این است که وقتی مردم در  آمریکا دارای افکار قتل دیگران هستند، می توانند به خیابان رفته و به  والمارت مراجعه کنند و اسلحه تهاجمی را راحت‌تر از خرید یک گربه یا سگ تهیه کنند. خط قرمز های بیشتری برای خرید حیوانات خانگی در آمریکا وجود دارد تا تهیه سلاح‌های تهاجمی.

مورفی اضافه کرد، تیرانداز تگزاس توانست به راحتی وارد مدرسه شود. تا وقتی که در مقابل هر مدرسه در آمریکا یک ارتش از افراد مسلح قرار ندهید،  تنها چند دقیقه طول می کشد تا فردی با سلاح تهاجمی ۲۰ یا ۳۰ نفر را بکشد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی قتل عام کودکان دبستانی در تگزاس با اذعان به سرعت بالای تیراندازی های دسته جمعی در کشورش، خواستار مقابله با لابی اسلحه شده است.

جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به رغم دو تیراندازی مرگبار بوفالو و تگزاس با تصویب لایحه تروریسم خانگی مخالفت کردند.

این لایحه به دنبال ایجاد دفاتر تروریسم خانگی در اداره های فدرال پلیس است که در واکنش  به تیراندازی دسته جمعی در بوفالو در نیویورک و کشته شدن ۱۰ نفر مطرح شده بود.